Vackra böcker

Naturligtvis är det innehållet i boken som är det allra viktigaste, men jag tycker om böcker där helheten tilltalar mig. Dessa är mina vackraste böcker


Den första boken Hem för alla sinnen hittade jag på bokrean för några år sedan. Den låg bland alla andra reaböcker och bara jag såg den visste jag att denna bok vill jag ha. Den har en framsida som är som sammet, skön att ta på, vackra bilder (och på framsidan är det en silhuett av en katt ;)) och en vacker text som handlar om att skapa sig ett hem där alla sinnen väcks.

 

Den andra boken, Elsk ditt hjem, är skriven av dansk Feng Shui-konsult Ranvita la Cour. Själva bokryggen i en vacker rosa färg är i textil. Den är luftigt skriven med ett vackert typsnitt. Den har vackra, illustrativa bilder och innehållet handlar om Feng Shui från a till ö. Den har också tjocka blad, vilket ger en exklusiv känsla.Hon tar upp mängder med olika ämnen och den täcker mycket. Den finns tyvärr inte översatt till svenska, så jag har den på danska. Danskan var lite jobbig att ta till sig till att börja med, men rätt snart har man kommit in i den, och även om jag inte riktigt förstår vissa ord förstår jag innehållet.

 

Den tredje boken har en liknande textil rygg och mängder med inspirerande bilder och text från olika vita trädgårdar runt om i Sverige. Den här boken har också blad som känns behagliga.


Jag har rensat rätt hårt bland mina böcker och har numera bara en låg bokhylla som är 40 cm bred för alla mina böcker. Det finns fortfarande en del kvar att rensa bort, då jag har en del böcker som jag inte har läst ännu, men när jag har läst dem kommer de åka iväg till loppis. De böcker jag har kvar vill jag ska tilltala mig både till det yttre och till innehållet. Den ska ha en text som jag tycker om att läsa och bilder som tilltalar mig. Jag vill också att man ska ha tänkt på det estetiska även när det gäller texten.


Detta är mina vackraste böcker. Vilka är dina?


Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

jag har några st böcker av inredningstekniska skäl.

de är vackra och fyller en plats i dekorativt syfte.

förut när jag bodde jättestort staplade jag en hög i fönstret brevid en blomkruka t ex. ursnyggt!

jag har två st med vacker grön rygg emellan cd-spelaren och ena högtalaren för att mjuka upp.

kram och fin söndag//

2012-03-25 @ 07:22:12
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: Irene

"Drömmen om en vit trädgård" rensade jag bort i vintras :-)

Såg en så fin grön bok på Ica Kvantums bokrea i helgen, en roman som jag inte köpte... men hade kunnat tänka mig ha den av "inredningstekniska skäl" ( se kommentaren ovan ;-) ).

Ingen av mina böcker är så fin som den var - men Ranvita's är favoriten i min nuvarande lilla boksamling.

2012-03-25 @ 19:55:43
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Visst kan böcker vara vackra i sig själva och vara en del av inredningen. I stilleben är det ju inte ovanligt att en fin bok har använts som ett dekorativt inslag.



Ja, visst är Ranvitas bok vacker. Tack för tipset Irene :) Jag gillar den verkligen, när jag tagit mig förbi språkförbistringarna :)

2012-03-26 @ 10:35:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0