På mitt nattduksbord

När det gäller böcker och läsning är jag expert på att splittra mig själv mellan flera olika, och jag håller ofta på i flera böcker samtidigt. Det är inget jag rekommenderar, och jag känner mig själv både splittrad och lite stressad av det.


Men jag börjar läsa en bok, i detta fallet Stora boken om Feng Shui av Cassandra Eason, och tycker den är sådär intressant. Ibland skriver hon bra saker, men boken saknar bilder och att skriva om Feng Shu med enbart text tycker jag blir rätt tråkigt. Bilder kan ibland säga mer än tusen ord.





Och när jag kommit en bit i boken åker jag till biblioteket för att lämna tillbaka ett par böcker. Jag intalar mig själv att jag inte ska låna några nya böcker då jag har flera hemma som jag inte läst och det blir ett stressmoment att inte hinna läsa klart böckerna innan de ska lämnas tillbaka alternativt inte hinna läsa böcker som jag har köpt och som står i min bokhylla och väntar på att bli lästa. Men så faller min blick på en bok som ser sååå intressant ut. Jag börjar bläddra i den, och ser att flera kapitel passar mig som handen i handsken. Jag börjar läsa lite på biblioteket och det slutar med att jag lånar med mig den hem.


 

Vicky Halls är beteendevetare med specialinriktning på katters beteende och hon har i varje kapitel fokuserat på olika saker som innekatter, skygga katter, aggressiva katter, bandet mellan människa och katt och jag läser de kapitel som tilltalar mig mest först, men har fortfarande några kapitel kvar. Då kommer ett mail från biblioteket om att en bok jag väntat på länge har kommit och jag måste hämta den snarast.

 

 

Denna boken beställde jag för flera månader sedan och tycker det verkar så intressant med denna australienska familj som bestämmer sig för att leva utan teknik i ett halvår. Susan Maushart har tre tonåringar som hon tycker allt mer stirrar framför sig med en tom blick på en dator, i-phone, spel och det finns ingen egentlig kontakt mellan familjemedlemmarna. Hon bestämmer att de ska ta bort all teknik som TV-apparater, datorer, mobiltelefoner, plattänger osv i ett halvår. Hela idén tilltalar mig så denna boken var jag så nyfiken på att jag inte kunde lägga den åt sidan och vänta tills jag läst ut de andra utan jag kastade mig över den direkt.

 

Men nu ska jag inte påbörja någon mer bok innan dessa tre är utlästa ;) Och biblioteket ska jag bara lämna in böcker på nu en period!


Böcker, och tidningar, är min akilleshäl. Jag är intresserad av så mycket och jag slukar gärna information om både det ena och det andra (och samtidigt går jag en utbildning där jag ska läsa 3000 sidor plus Feng Shui utbildningen *puh*) Men ibland måste jag börja sålla lite i allt informationsflöde. Kanske jag blir så inspirerad av Susans bok att jag gör vissa förändringar när det gäller teknik här hemma också. Jag framförde tanken till dottern igår kväll när hon satt djupt försjunken i min i-phone. Hon fnös åt idén och flyttade sig till datorn och Facebook istället så idén mottogs inte med jubel direkt, men det gjorde inte Susans tonåringar heller till att börja med!


Kommentarer
Postat av: Katarina

Tack för boktipset, jag blev nyfiken.

Trevlig helg!

2012-03-09 @ 10:09:25
URL: http://mammakatarina.blogspot.com
Postat av: Carola J

Hej!

Jag känner såväl igen mig i detta med att splittra sig med flera böcker och att vara intresserad av så mycket. Jag läser också mycket böcker och tidningar, har oftast flera böcker på gång. Lånar även på biblioteket fastän jag har många böcker hemma som jag inte har läst som har stått där många år.

Boken om katten ska jag läsa senare vid tillfälle då jag själv har 2 katter. Ha en jättebra helg!

2012-03-09 @ 10:45:29
Postat av: jeanette sandelin

jag försöker detoxa mitt läsande också...

precis som du har jag flera böcker på gång samtidigt.

men tyvärr blir jag så ofta besviken.

sällan någon kommer med nya rön som verkligen får en att häpna.

det mesta är ju redan sagt.

och ibland är språket så torftigt att jag måste avsluta boken.

men jag läser ju bloggar så ögona blör....

sakta håller jag på att städa bort mina tyger som jag samlade förut...

har ju ingen symaskin.

jag tar nya tag varje dag tack vare dig och irene :)

kram och trevlig helg önskas från dalsland//

2012-03-09 @ 12:51:20
URL: http://jeanettish.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0