Lekrum för katt

 

I boken Din katts hemligheter läste jag kapitlet om innekatter extra noga då mina katter är innekatter. Om man bor så till att man inte kan släppa ut sin katt fritt utan att oroa sig för att de ska bli skadade kan det vara en bra idé att ordna en lekhage utomhus.


Jag har en liten remsa trädgård på framsidan som vi i princip aldrig använder. Där har jag ett litet cafébord med två stolar som jag bara använder någon gång ibland för att äta frukost på sommaren då det är östläge. Där har jag också fågelbord och förvaring av våra utomhusleksaker som tex boccia, krocket, badmintonrack osv. I övrigt är det ett outnyttjat område som dessutom har en dörr direkt ut från dotterns rum. Där har jag tänkt göra iordning en lekhage till mina katter.


I boken fick jag massor av tips på hur man gör en stimulerande, men samtidigt estetiskt tilltalande, lekhage. Det blir en träkonstruktion med plattformar, avsatser och ramper där katterna kan klättra, vässa klorna och balansera omkring högt upp sådär som katter gillar. I boken beskriver författaren hur de byggde en sådan lekhage till en uttråkad innekatt som börjat kissa på olämpliga ställen. Där fanns det även krukor med gräs och örter (kattmynta är mina katter helt tokiga i) och en vattenfontän som de kan leka med länge. Det fanns även flera sol- och vindskyddade liggplatser. En Feng Shui plats för katter helt enkelt ;) Lekhagen hade ett svagt sluttande tak gjort av regntåligt material så inte underlaget blir blött


Här kommer hennes tips


* Ett golv av cement eller trädgårdsplattor gör att hagen kan användas året runt


* Den bästa inhägnaden är stolpar av miljövänligt tryckimpregnerat trä med ståltrådsnät emellan


* Om lekhagen vätter åt söder måste man se till att katten får skugga någonstans


* Taket bör vara täckt av ett regntåligt material som skydd mot dåligt väder


* Lekhagen kan byggas mot husväggen som ev förses med kattlucka


* Det bör finnas en grind så man lätt kan komma in och göra rent


* Lekhagen behöver inte vara så stor utan utnyttja istället höjden genom att bygga träplattformar och avsatser


* Stockar och träramper gör det lätt för katten att nå avsatserna


* Ställ in krukor med gräs eller andra kattvänliga växter i lekhagen


* Om det finns plats kan man installera ett vattenspel. Katten måste i vilket fall som helst ha tillgång till en vattenskål


* En kattlåda med huv bör finnas så katten kan uträtta sin behov


Så nu är jag väldigt taggad att bygga en sådan på vår framsida så katterna kan gå ut och få sol, frisk luft och känna dofter utan att riskera att bli skadade (vår förra katt blev påkörd av en granne :( )


Har du katt kan jag rekommendera denna boken som ger massor av bra tips!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0