Tänkvärt

"Håll dig - köplusten går över"


Fler tänkvärda ord. Det fungerar likadant med köplust som med andra impulser. Om du väntar ett tag så går det över. Jag brukar låta det gå ett tag från jag ser en sak första gången tills jag köper det, och ju mer en sak kostar desto mer vill jag tänka igenom det innan. Det tog mig tex flera år att köpa en ny sopborste :) Nåja, riktigt så lång tid kanske man inte behöver vänta.


Men om du låter det gå några veckor så vet du om det var en impuls, eller om det är något du faktiskt vill ha, och har behov av.

Kommentarer
Postat av: Linn

Håller med! För två månader sedan bestämde jag mig för att OM jag överhuvudtaget skulle shoppa, så skulle det vara second hand. Det är en enorm befrielse! Jag susar förbi alla shoppingmeckan och känner mig stark och fri och har dessutom en massa tid över för annat!

2012-06-24 @ 18:33:01
URL: http://lyckoland.blogg.se
Postat av: CrimsonAnna

jag provade en ring idag som var mycket snygg och bara kostade 40 kr. Sedan kom jag på att a) jag har lovat mig själv att köpa färre men högre kvalitet på smyckena b)billiga rignar brukar tappa färgen och jag blir besviken. Så när jag lämnade butiken hängde ringen kvar.

2012-06-24 @ 22:15:22
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Linn: Att handla second hand är ju dessutom bra för miljön ;) Ja, stora shoppingcenter blir jag numera väldigt trött bara jag går in i. Men jag gillar små, mysiga affärer som drivs av en person som brinner för det dom gör, och ofta finns det ett café med i bilden ;)

Anna: Bra gjort Anna! Att hålla dig till det du bestämt dig för, och inte falla för en impuls! Igår köpte jag en ny lampskärm till dottern från Watt & Weke. Vi har tittat på den länge, en veckad i rosa siden som skulle passa så bra på hennes rum, men vi har avvaktat mer än ett år med att köpa den. Igår gick vi in på Mios rea. Det fanns en kvar, till 50 %. Så ibland kan det löna sig att vänta för att få det man vill ha, i en bra kvalitet (förhoppningsvis) till ett bra pris ;))

2012-06-25 @ 09:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0