Övermätt

Jag har ju tidigare skrivit att jag under senaste året helt har tappat intresset för att handla saker, men det är två saker som jag verkligen känner mig övermätt på, som jag tidigare konsumerade rätt så mycket av, och det är kläder och tidningar.


 

Den enda tidning jag köpt senaste halvåret är Livet på landet, men det är tydligt att det är fler än jag som känner sig övermätta på alla olika tidningar som svämmar över i tidningshyllorna, för fler och fler tidningar har svårt att etablera sig. Leilas tidning blev det bara några nummer av och sen las den ner, Kattis Ahlströms tidning gick samma öde till mötes och nu läggs denna tidning ner, efter bara ett år. Tidigare bläddrade jag i en hel del tidningar när jag var i affären och handlade och köpte ganska många, men jag har slutat köpa och känner även att jag orkar inte ens bläddra i dem i affären. Det är samma saker som tuggas om och om igen, även om det är nya hem (vilket det inte heller alltid är då jag sett samma hem i flera olika tidningar och vid olika tidpunkter).

 

Jag är intresserad av inredning, men jag har ett par pärmar fulla med inredning jag tycker om, och jag kan gå tillbaka till dom när jag söker ny inspiration, istället för att hela tiden fylla på med nytt. Vill jag sen se nyare inredning så är det ofta hem som redan figurerar i olika bloggar som finns med i tidningarna, och då kan jag kika in på någon blogg istället för att köpa. Då sparar jag ju papper också ;))

 

En annan sak som jag helt tröttnat på att köpa är kläder. Under ett drygt års tid har jag byggt upp en garderob som jag gillar, och jag behöver inga nytillskott till den. Däremot rensar jag bort saker även där med jämna mellanrum. Nu har jag sorterat bort ett par Odd Molly kläder jag tröttnat på, en underklänning och en Wig Wam klänning, samt ett par klädesplagg till, men jag kommer inte fylla på med nya saker förräns jag ser att det är något särskilt som saknas.

 

För drygt fem år sedan ville jag få ett bättre grepp om min ekonomi, och ville bla se vart mina pengar tog vägen, vad jag spenderade mina pengar på, och började föra kassabok. Jag ville också se hur mycket pengar jag la på kläder, och framförallt hur mycket dessa kläder verkligen blev använda. Så varje månad har jag skrivit upp vad jag handlat och sen hur ofta jag använt dessa kläder, för att till slut göra en notering om när plagget blivit bortsorterat.

 

Den listan börjar kännas väldigt tråkig nu, för så här har det sett ut senaste månaderna:

2011

Aug: En fleecjacka  (jag åkte på grillfest i Skåne och när jag lämnade Göteborg var det fantastiskt sommarväder, men i Ystad blåste det, regnade och var kallt, så detta inköp blev en nödvändighet för att klara kvällen

Sept: Inget

Okt: En tjock Ester Elenorasjal på rea jag kollat på ett par år, som användes varje dag hela vintern

Nov: Inget

Dec: Inget

Jan: Enda klädesplagget som inhandlats, en flanellklänning från Odd Molly till halva priset

Feb: Inget

Mars: Inget (men gjorde en reklamation på en klänning som gått sönder och fick byta denna till ett annat plagg)

April: Inget

Maj: Inget

Juni: Inget inhandlat än så länge, och inget som är planerat heller

 

Som ni ser är listan lite enformig numera, men det är ändå rolig läsning ;)


Kommentarer
Postat av: Carola J

Hej!

Intresssant inlägg! Jag handlar också mindre. Mindre av kläder, köper det jag behöver och inte bara för att det var billigt osv. Tänker efter innan.



Tidningar köper jag nog lika mycket av som tidigare men du har rätt vad gäller inredningtidningar, det är mycket som återkommmer. Läser istället mer och mer böcker och det ger så mycket mera.

Försöker att ta grepp över min ekonomi. Har precis blivit av med en stor post, underhållsbidraget för min dotter. Min son pluggar på högskolan och honom hjälper jag ekonomiskt. Dessutom pendlar jag till mitt jobb varje dag, det blir 9 mil varje dag. Men har en ny kollega som jag pendlar med en del av veckans dagar, när det passar oss båda.

Ha en jättebra dag!



Kram Carola i Arboga

2012-06-16 @ 12:34:13
Postat av: Suzann

Nu fick jag mig en väldigt nyttig tankeställare! Kläder tycker jag att jag har ett ganska hyfsat grepp om, det ger sig ofta självt för jag faller många gånger för tokdyra plagg som absolut inte är prisvärda - köper inte dem, men hittar då sällan något billigare heller. Så när jag verkligen hittar det där som passar både min budget och resten av min garderob, då slår jag till. För jag vet av erfarenhet att de plagg jag känner så för, det är de som verkligen används, nöts t o m ut!



Men tidningar - där har vi min akilleshäl! Alldeles för ofta får det följa en med hem. Du har alldeles rätt, oftare o oftare hittar man samma eller väldigt snarlika saker i dem, t o m recepten! Och jag skrev faktiskt i ett inlägg på min blogg för ett tag sedan att det kändes lite knasigt med alla tidningsinköpen. Någon gång då o då kan vara ok, men jag ska skärpa mig - finns ju så ofantligt mycket bra bloggar, böcker o trevliga människor att möta istället.

Tack för denna tankeställare!

Kram Suz

2012-06-16 @ 15:31:31
URL: http://vardagdssaker.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Carola: Visst kan det vara avkopplande med en tidning någon gång ibland istället för att ge sig in i en bok, men oftast tycker jag att jag bläddrar igenom dom och hittar inte särskilt mycket som är läsvärt, och det jag läser kostar då en hel del med ett tidningspris på mellan 50 och 60 kr.



Suz: Det var ju ett bra sätt att hålla nere klädbudgeten - falla för kläder som inte ligger inom ens prisram ;)) Och du har helt rätt i att de kläder som man direkt känner starkt för oftast är de plagg som man använder mest. I min garderob har en Odd Molly kofta blivit en riktig stöttepelare. Den använder jag året om. Den är i ull och hittills denna sommar har jag använt den en hel del ;)

2012-06-18 @ 11:43:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0