Vilken bra idé!

 
Hur konsumerar du? När konsumerar du och vad lägger du dina pengar på? Lägger du dina pengar på sådant som berikar dig själv, som gör dig själv glad eller på sådant som du tror att andra förväntar sig av dig?
 
 
På bloggen livetliteenklare.blogspot.se har hon gjort en utmaning för sig själv att under 30 dagar, enligt ett månadsschema, kartlägga vilka dagar hon handlar, vad hon handlar och på så sätt se hur många dagar utan någon konsumtion hon egentligen har under en månad.
 
 
Jag skulle gärna lägga till en rad där, och skriva till vilka känslor som fanns när inköpet skedde. Var det något som inhandlades för man hade långtråkigt, var ledsen, för att njuta av stunden, var det en impuls, var det tillsammans med andra eller själv?
 
 
En sådan kartläggning ska jag också göra! Jag vet att min konsumtion oftast är hos ICA, då jag inte handlar så mycket åt gången, utan istället går dit ofta. För det mesta är det kattmaten som har tagit slut och jag måste fylla på, men när jag väl är där så blir det ofta mer handlat, kanske något jag blir sugen på. Så jag har de senaste månaderna kartlagt för att se hur mycket kattmat och kattsand som går åt på en månad, och när jag handlar köpa mer på samma gång för att slippa gå till affären så ofta, och därmed slippa onödiga inköp som lätt slinker med.
 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline

Tack för tipset om bloggen. Tröttnar nog aldrig på rensning och enklare leverne. Trevlig helg på dig

Svar: Nej har man väl börjat och känt den sköna känslan av att rensa så blir det ett sätt att leva. Ha en skön helg du också!
None None

2012-07-06 @ 21:11:14
Postat av: jeanette sandelin

idag var vi till mellerud för ett besök på 7:ans loppis.
ännu en gång fick man packa ner kläder i en korg för endast 50 kronor.
jag köper bara second hand - allting faktiskt!
ett skönt förhållningssätt till konsumtion :)

Svar: Ja, jättebra på alla sätt. Dels ur miljösynpunkt då det inte behöver produceras sånt överflöd av saker, och ev kemikalier i kläderna är redan urtvättade, och så blir det billigare också ;)
None None

2012-07-07 @ 17:42:48
URL: http://jeanettish.blogspot.se
Postat av: Birgitta

"Ett sätt att leva" - så sant, så sant!

2012-07-11 @ 07:26:08
URL: http://mindreprylar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0