Slow - lev livet långsammare

Så heter boken om ett långsammare liv som jag just läst. Av olika anledningar har den blivit stående i min bokhylla ganska länge sedan jag köpte den, och nu när jag läst den kan jag inte förstå varför det tog så lång tid. Den är helt underbar!


 

Den är gedigen, på så sätt att Carl Honoré har tagit sig till olika ställen i världen och intervjuat människor som på olika sätt deltar i Slow-rörelsen. Slow Food har många hört talas om, och det var där Slow-rörelsen startade, i en liten by i Italien. Man tröttnade på att allt bara gick snabbare och snabbare, snabbmatskedjor slogs upp överallt. Mat, som ska vara en njutning, hade för många blivit något som skulle klaras av snabbt. Istället tänkte man att mat skulle få ta tid, både att framställa dvs både grödor och djur skulle inte stressas att växa snabbare än normalt, det skulle vara ekologist och närproducerat. Maten skulle också få ta tid att laga till, och framför allt skulle själva måltiden få ta tid. Att njuta av god, vällagad mat i trevligt sällskap är inget man gör snabbt.

 

Men Slow-rörelsen handlar om så mycket mer än bara om mat. I boken tar man upp städer, kropp och själ, medicin, sex, arbete, fritid, barn - allt blir bättre om man tar det långsamt. Snabbt är inte bäst.


Slow Cities, eller Citta Slow, är något som intresserar mig. I Sverige finns det en enda stad som har uppfyllt alla de 55 kriterier som en Citta Slow måste uppfylla.


För att kunna vara med i  nätverket av Citta Slows runt om i världen, får kommunen ha högst 50.000 invånare. Utöver det måste de uppfylla kriterier inom sex olika områden; miljö, infrastruktur, stadsplanering, lokal produktion, gästfrihet och information/engagemang.




1. Miljö
I en Cittaslow utför man kvalitetskontroller av luft och vatten. Man har en plan för kompostering och återvinning. Man talar om att stoppa ljusförorening (neonskyltar), man har en plan för att minska oestetisk och stötande reklam, man uppmuntrar och belönar olika initiativ med alternativa energikällor.



2. Infrastruktur
I en Cittaslow ska det finnas rekreationsområden, grönområden med offentliga toaletter (gratis). Det offentliga rummet ska vara handikappanpassat. Man vill skapa ett medborgarkontor för att öka tillgängligheten och ett offentligt forum för att diskutera och fånga upp olika lösningar och idéer för "det goda livet". Man strävar efter anpassade öppettider bland de lokala handlarna.




3. Stadens kvalitet (Kvalitet på stadsplaneringen)
Ta fram en plan för att bevara stadens särprägel och dess historiska byggnader. Man vill uppmuntra varlig renovering med miljömässigt byggnadsmaterial. Staden ska präglas av planteringar av vackra och väldoftande växter. Arbeta för interaktiva verktyg på webbplats som möjliggör direkt kontakt mer politiker och tjänstemän. Främja bredbandsutbyggnad, distansarbete och arbetspendling. Tekniken ska vara ett redskap för "det goda livet".




4. Lokala produkter
En Cittaslow stödjer lokalt odlade livsmedel och har en klar ekologisk inriktning. Man uppmuntrar möten mellan producenter och konsumenter via marknadsplatser. Man uppmuntrar lokala produkter och lokalt hantverk som hotas av att glömmas bort, utrotas eller försvinna. Man vill öka utbudet av lokal mat via skolbespisning och lokala restauranger. I skolan har man smaklära på schemat.




5. Gästfrihet
Man uppmuntrar till en allmänt välkomnande attityd. Man strävar efter ärlighet i marknadsföringen av lokala evenemang eller produkter. Man vill ha en plan för utbildning av lokala turistguider. Tydligt utmärkta turistleder, informativa turistbroschyrer med information om lokala evenemang. Och turistmenyer med lokala råvaror till turistpriser. Man gynnar och uppmuntrar alla initiativ av Cittaslow karaktär.




6. Engagemang
Den absolut viktigaste punkten. Underifrån- och utifrån-perspektivet! Man arbetar för en ökad medvetenhet bland alla invånarna om Cittaslow, speciellt riktad till alla ungdomar och till skolor.

(Källa: Wikipedia)



I boken besöker Carl Honoré en amerikansk stad som är uppbyggd enligt Citta Slow, och för mig låter det som ett fantastiskt ställe att bo på.


Det är så mycket intressant i denna bok, som jag tänker läsa om - kanske på samma sätt som en intervjuperson i boken hade gjort - läst ett kapitel i månaden, vilket hade gjort att det tagit över ett år att läsa ut en bok, men det gav tillfällen till att verkligen reflektera över varje kapitel och fundera på alla nyanser. Det ska jag göra med denna bok :) Ett kapitel i taget nu när jag läst hela (jag är ju så nyfiken och lite otålig så jag sträckläser ju gärna böcker, men många vinner på att gå tillbaka till och låta läsupplevelsen få ta tid) och verkligen fundera kring mina egna tankar och känslor om de olika områden. Rent spontant så väckte boken mycket gensvar hos mig!

Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

så bara måste jag till bibblan i dag och köa upp på denna läspärla!

just en bok som jag behöver läsa.

slow - bara smaka på ordet!

tack för en kanonblogg :)

kram från dalsland//

2012-01-12 @ 05:33:02
URL: http://www.jeanettes.bloggo.nu
Postat av: balansilivet

Tack Jeanette! Ja, boken ger många aha-moments och mycket eftertanke kring olika delar, vilket gör att jag kommer läsa om den igen, fast långsamt den gången ;)

2012-01-12 @ 10:41:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0