Nu är glada julen slut, slut, slut....

...granen har vi kastat ut, ut , ut


 

Japp, nu åkte granen ut. Vi hade gjort varsin smällkaramell med godis som vi skulle ha när vi hade julgransplundring, men vi hade redan plundrat den i veckan som gick ;)

 

Men nu åkte granen, och allt julpynt ut, och oj vad ljust det blev i vardagsrummet, och så mycket plats! Passade på att städa, byta kuddar i soffan till vita kuddar för att få in mer av ljuset. I all den energin som jag fick av att städa blev det också en del utrensat, bla en del kläder

 

 

Det känns skönt att bli av med julen nu, tycker jag, även om det enligt många är jul till Tjugondag Knut, dvs nästa helg. Men nu känner jag mer för ljus, den första spirande vårkänslan. Så i helgen ska vi ut i skogen och ta med lite björkris in, och istället för mossa som dekoration till ljusen ska vi binda krans av björk. Tallriset kändes gammalt, trött och färglöst så det åkte också ut, och där blir det några fina kvistar istället, kanske de har japanskt körsbärsträd i blomsteraffären. Det är så vackert tycker jag.

 

Jag känner också för lite krokus, pärlhyacinther och snödroppar i krukor. Jag byter ut mina rödrutiga julgardiner, till ett par andra som faktiskt också är julgardiner, men går i vitt och beige med mönster av hjärtan och änglar. Det är mina vårgardiner, på sommaren vill jag ha ännu ljusare och tunnare så då blir det vita spetsgardiner, och på hösten grön- och vitrutiga. Det är bara i köket jag byter gardiner. I vardagsrummet får de vita linnegardinerna hänga året runt, bara att ta ner och tvätta någon gång.


Några större gröna växter ska det även bli i vardagsrummet. Gröna växter representerar träelementet, vars årstid är våren. Det står för växande och spirande, precis vad jag känner för nu när julen känns dammig. Det enda julpyntet som jag vill behålla ett tag till är ljusslingan som vi hade i granen. Jag vet bara inte vart jag ska placera den ännu, men det är så fint på kvällen med de små ljuspunkterna, så det vill jag ha kvar. Kanske att jag draperar det längs med gardinstången och ramar in fönstret.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0