Nattligt drama

Oj, vilket drama vi har haft här i natt. Våra fyra katter är innekatter, men får gå ut i trädgården som jag har nätat in. Figaro njuter mycket av att vara ute, och brukar sitta i buskarna och titta på vad som händer. I går kväll satt han på trappsteget vid altandörren, jag kunde se honom från soffan där jag låg och läste. Tänkte jag skulle läsa klart ett par sidor till och sen släppa in honom.


Men när jag öppnade dörren hade han tagit sig ut på något sätt. Först tog det ett tag att lokalisera honom, men han låg och tryckte under grannens altan. En timme tog det att locka fram honom, men när jag sen skulle bära in honom fick han panik, rev mig i handen så jag tappade taget och han for iväg vettskrämd.


Det bästa stället han hittade att gömma sig på, där han kände sig lite trygg var under en bil, där han efter en stund kröp upp i motorrummet. Där låg han, jamade skräckslaget och högljutt, men vägrade komma fram hur mycket jag än lockade. Jag hade sprungit ut barfota i träskor och inte mycket kläder på mig, och efter två timmar utomhus började jag känna mig väldigt frusen.


Men jag kunde ju inte lämna min älskade lilla katt, totalt panikslagen helt ensam, men sprang snabbt in och tog på mig mer kläder och sen var det en lång väntan, och försök att få fram honom. Efter fem timmar, strax efter ett i natt när det varit tyst och lugnt ett bra tag och jag lockade med lite skinka fick jag till slut fram honom. Men jag är fortfarande helt nedkyld.


 

Här är han liten kattunge, men idag en stor och fin hankatt på drygt tre år gammal. Man skulle ju kunna tro att han, med gårdagens hemska erfarenhet färsk, skulle tycka att det är skönt att vara i hemmets trygga vrå, men det första han gör på morgonen är att stå jama om att bli utsläppt, men idag blir det till att vara inne för honom.

 


Kommentarer
Postat av: Irene

Ååå... om Figaro bodde här skulle han få vara ute hur mycket han ville :-). Hemma hos mig har vi det omvända, min hund är så flockbunden så råkar jag gå in står han på bron och väntar tills jag öppnar dörren, är dörren däremot öppen kan han ligga ute i timmar... men nu på vintern går det ju inte med öppen dörr utan man får vara ute tillsammans med honom :-)

2012-01-13 @ 10:07:48
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: Irene

Håller tummarna för att Du hittar ett lämpligt hus med trädgård :-)

2012-01-13 @ 11:04:48
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Ja så var min hund. Han sprang ut och in hela tiden som om vi hade svängdörrar (en kattlucka hade varit bra för honom, men svårt med en golden ;)) och ville helst att dörren skulle stå öppen, men det går ju inte under vinterhalvåret. Figaro verkar tro att han är en hund, för han har tagit efter hundens alla vanor. Flera saker som vår hund Gaston gjorde, gör Figaro nu, och ingen av de andra katterna. Figaro vill gärna kunna springa ut, komma in, gå en runda och se att allt är ok och sen gå ut igen, precis som hunden alltid gjorde. Jag vill ha en större trädgård där han kan få spatsera fritt. Han är ganska rädd av sig, men samtidigt nyfiken och vill ha lite spänning. Min lilla trädgård blir nog lätt lite för tråkig och då försätter han sig i sådan här situationer. Men han är ju livrädd så fort han kommer utanför trädgården, och rädd för allt som låter. Även när han är ute i vår trädgård räcker det att fastighetsskötaren åker förbi så rusar han in och gömmer sig under sängen

2012-01-13 @ 11:06:34
Postat av: Inger

Å va skönt att det ordnade sig för din katt Figaro. Jag är alltid oroligt när mina katter är ute länge. Vi bor ändå på landet och har kattlucka till dem.

2012-01-14 @ 11:30:50
Postat av: balansilivet

Ja, vi är så glada och tacksamma att allt gick bra. Efter det har jag fått höra massor av historier om katter som har fastnat i bilmotorer och dött direkt eller blivit tvungna att avliva på plats. Men nu ligger han och sover sött i min fåtölj till min stora glädje

2012-01-14 @ 17:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0