Garderobsexperiment

Denna vecka gjorde jag en inventering i min garderob, och när jag räknade efter bland mina tunikor, tröjor och klänningar har jag, trots stora utrensningar, såpass mycket kläder kvar att jag skulle kunna ha olika kläder varje dag i ett par månader. Men i min garderob, som i de flesta andra, finns det vissa favoritkläder som används ofta och andra som används mer sällan. För att få lite koll på vilka av mina kläder som jag oftast bläddrar förbi när jag ska välja kläder har jag bestämt att jag bara får ha varje plagg en gång, och sen hänga undan det i en egen "avdelning" i min klädkammare. På så sätt blir det tydligt vilka kläder som jag av olika anledningar använder för sällan för att de ska få ta utrymme i min garderob.


 

Kläderna till vänster är de jag använt denna veckan, två mjuka flanellkläder från Odd Molly, en plyschklänning av samma märke samt en jeansklänning från Indiska.

 

Idag var det många saker som fick lämna mitt hem, som jag samlat på mig vid utrensningar under julen, en flyttkartong och tre stora papperskassar med grejer åkte iväg till katthemmets loppis. Bland dessa fanns det en del utsorterade klädesplagg.

 

Idag åkte jag upp på stan, och det blev tydligt vad sällan jag är på stan numera. Jag såg en jättemysig liten fransk affär och brevid den en fin blomsteraffär. Åh, nyöppnade tänkte jag, och gick in den franska affären och frågade hur länge de hade varit där. 10 år svarade han ;)) Så mycket för nyöppnat haha, men blomsteraffären var iallafall nyöppnad. Det jag hade tänkt köpa idag var Maison Belle Spring Clean. Det absolut bästa rengöringsmedlet enligt mig, och det tog lång tid innan jag testade något av detta märke, men jag är helt såld. Luktar gott, är ekologiskt, rengör allt, snygg flaska som kan stå framme.




Det blev också ett klädesplagg inhandlat, det första på ett halvår :)


 

Jättehärlig klänning i skönaste flanell till halva priset. Färgen är mjukt rosa med inslag av blått (mina färger :)) och det fanns två kvar, en i en storlek för liten och en i en storlek för stor, men då jag provade den större av dem satt den perfekt. Så kan det vara med Odd Mollys storlekar. De är inte så konsekventa.

 

Så detta är vad jag har på mig imorgon :) Dagens outfit!


Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

ursnygg!!!

samma här - kör genomgång av ALLT. och det är ju sååå skönt :)

2012-01-12 @ 05:34:44
URL: http://www.jeanettes.bloggo.nu
Postat av: balansilivet

Tack ;) Känner mig väldigt fin idag! Ja, visst är det skönt att gå igenom allt. Det lustiga är att när jag går igenom ett skåp eller en låda igen, några veckor efter en rensning, så hittar jag nya saker som jag kan ta bort

2012-01-12 @ 10:42:32
Postat av: mimmie

En variant är att köra galgtricket på de kläder man är osäker på. Man vänder bara galgen så man hänger på den från baksidan. När t.ex. en säsong är slut är det bara att rensa ut de kläder där galgarna inte har vänts rätt för att de använts. Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste om detta men det är ett effektivt sätt att rensa i garderoben, åtminstånde bland de hängande kläderna. Det är svårare med dem man har på hyllor och i lådor En variant är att lägga alla längst bak i garderoben och sedan lägga de man använder framför, hmm. Ska testa!

Allt gott!

2012-01-12 @ 12:59:28
Postat av: Anonym

Hm, när jag kollade tillbaka på mina tidigare inlägg tipsade jag just om detta i oktober ;) Men jag kör denna variant istället. Det blir ännu tydligare när det börjar glesa ut sig på den ena garderobsstången, samtidigt som det fylls på på den andra. Bland de som hänger kvar när det är glest blir det så tydligt vilka klädesplagg som inte hör till favoriter eller är sådant som används sällan

2012-01-12 @ 13:11:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0