Förändring

Jag är en sån där person som gillar att ha struktur och koll på allt. Det blommade ut under alla de åren jag pluggade och vi var tvungna att klara oss på väldigt lite pengar. För att få koll på våra utgifter började jag föra kassabok på alla inköp, och gjorde sedan en budget för att se om vi använde pengarna på det som vi helst ville.


För att dels få koll på hur mycket som gick under posten Kläder och skor, men även få lite koll på hurpass mycket jag verkligen använde de kläderna jag köpte, började jag skriva upp alla kläder jag inhandlade. Så i min ekonomipärm har jag lista på alla plagg jag har köpt sedan 2007 ;)


När jag summerar året 2011 kan jag se att under en period efter jag var färdig med skolan och började arbeta och få en riktig inkomst har jag förändrat min garderob, och börjat bygga upp en garderob som består av färre plagg, men plagg som jag verkligen gillar. Kläderna har också kostat betydligt mer per plagg än vad de gjorde tidigare, men de flesta av mina kläder gör mig glad varje gång jag använder dem. Jag känner mig fin, bekväm, varm men om något plagg inte uppfyller mina krav, eller om jag mot alla odds skulle tröttna på det, åker det antingen till loppis eller så lägger jag ut det på Tradera.


Min garderob består i dagsläget av saker jag gillar, där jag i princip kan gå in på morgonen med lampan släckt och ögonen slutna och ta vilket plagg som helst, och det skulle kännas bra att använda. Det har tagit lite tid att bygga upp den garderob jag vill ha, men någon gång under våren kände jag att jag var där, så från att ha spenderat någonstans mellan 2000 och 3000 kronor per månad på kläder har jag under andra halvåret 2011 endast lagt i snitt 150 kr per månad på klädinköp, vilket i praktiken innebär en fleecejacka som jag mer eller mindre blev tvungen att köpa då jag åkte till Österlen i augusti. Jag åkte från ett soligt och varmt Göteborg till ett regnigt och iskallt Skåne, och hade inget varmt med mig. Ett inköp till har det blivit under hösten, och det är min rosa Ester Elenora-sjal som jag älskar och använder varje dag. Den inhandlades på rea i en butik som skulle byta ägare, och var ett inköp jag tänkt på länge (typ två vintrar innan det blev av ;))


Numera är det bara något enstaka plagg som jag kompletterar med, men samtidigt vill jag sortera bort något om något nytt flyttar in så att antalet klädesplagg inte ökar. Just nu har jag ett par kläder på väg ut;


* en Odd Molly Lovely Knit kofta jag känner inte riktigt passar mig, som ska ut på Tradera


* en jeanskjol som åker iväg till loppis


* en Odd Molly tunika som jag tröttnat på


* en träningstopp jag fått gratis men aldrig använder

Kommentarer
Postat av: Agneta

Det låter så lätt när du skriver om tex garderoben. Tänker på min garderob. Där finns några plagg som jag verkligen gillar, en del som känns ok och en hel del som jag "bläddrar" förbi varje gång. Det finns också några plagg i väntan på att jag ska bli smal ;). Jag har svårt att hitta min stil och veta vad jag vill ha. I jobbet på förskolan blir det mest jeans och toppar, där vill jag heller inte ha för "fina" kläder då slitaget är ganska stort. Nu blev jag sugen på att rensa i garderoben i stället för i mitt pysselrum.

Kram.

2012-01-22 @ 13:48:38
URL: http://getasvind.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Jätteintressant att fundera mer kring, och jag kommer ta upp det i ett kommande inlägg :)

2012-01-23 @ 11:08:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0