En väg till ett lyckligare liv?

På en amerikansk favoritblogg läste jag ett så bra inlägg som jag modererat lite och skickar vidare till er, kära läsare, Livets checklista :)


Låt 2012 bli ditt bästa år hittills genom att:


* Ta reda på vad som verkligen är viktigt för dig! Skapa tid för reflektion regelbundet och fråga dig själv vad som är viktigt för just dig, just nu! Vad vill du göra? Vad får dig att må bra?


* När du väl vet vad som är viktigt för dig - lägg tid på att göra det! Att spendera mer tid på sådant som känns viktigt, som får dig att må bra, som får dig att känna glädje är det som du bör lägga din tid på. Ibland låter vi tiden bara rinna iväg, slötittar på TV, surfar runt på Internet och så har dagen/kvällen bara runnit iväg. Visst kan man göra det också, ibland, men när du vet vilka saker som känns viktigt för dig, kommer du också vilja lägga mer tid på att göra dessa saker.


* Fokusera på det som gör skillnad i livet. Om du har stora problem i livet, som tex att du vantrivs på ditt jobb, att du är i en relation som får dig att må dåligt eller annat som påverkar din hälsa som kraftig övervikt, felaktigt ätbeteende, beroende av olika slag är det viktigt att du försöker lösa detta, kanske genom professionell hjälp.


* Lägg fokus och energi på att förbättra dina relationer, då forskning visat att relationer är oerhört viktigt för vårt välmående och vår känsla av livstillfredsställelse


* Var varsam om dina pengar. Kanske är det dags att tänka över hur du spenderar pengar? Att försöka leva på mindre pengar, och konsumera mindre, ger många gånger en större frihet. En frihet att välja vad som är viktigt för dig, kanske gå ner i arbetstid om tid är vad som är rikedom för dig (Om du har möjlighet. Jag vet att för många är det ingen realistisk möjlighet då de redan lever på miniminivå)


* Pröva något nytt. Håll igång hjärnan genom att inte fastna i gamla rutiner hela tiden, som kan vara nog så skönt, men ibland måste vi gå utanför vår komfortzon för att utvecklas. Det finns så mycket som är roligt, bara man vågar pröva, och det är först när du prövat något som du vet om det är något för dig, eller inte ;)



Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

så bra och rätt och riktigt!

för mig iaf. älskar allt du hittar överallt.

just att lägga tid på det jag älskar...

vara varsam med pengar. faktiskt så gick jag till banken och bad om en sparbössa. fick en genomskinlig.

och nu har jag den framme med pengar i. och en peng varje dag ska i :) en femma lr en hundring kvittar.

feng shui?

2012-01-20 @ 08:23:42
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: CrimsonAnna

Jag har fått en nystart i träningen genom att byta gym-och det hjälpte. På söndag ska jag ge mig på något jag har velat prova länge-magdans.

2012-01-20 @ 11:03:17
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Jeanette: Vilken härlig idé! Att lägga pengar i sparbössan varje dag. Det är inte storleken på pengen som är det viktiga, utan själva handlingen (som ju faktiskt också sen blir en summa du kan göra något riktigt roligt för!)



Anna: Ibland kan det behövas en förändring för att få den där extra kicken - magdans låter jättehärligt :) Jag testade burlesque i höstas som också var riktigt roligt.

2012-01-20 @ 11:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0