Avkoppling

Sådär, hemma igen efter vår spavistelse :) Vi har varit på Varbergs Kurort, och haft ett fantastiskt dygn.




Vi åkte ner på söndag förmiddag och var framme vid lunchtid. Kön till receptionen var lång, då vi kom när alla som skulle hem var på väg att checka ut. Så vi ställde in vår väska i bagagerummet så länge, gick till lunchbuffén och åt lite för att sedan bege oss ut i det härliga vintervädret, gick på sandstranden och hade sönder den tunna isen som två barn ;)


När vi började bli lite frusna var det dags att gå in igen, och nu fick vi vårt rum direkt. Och det var inte vilket rum som helst vi fick, utan en svit!! Kök, vardagsrum och sovrum - med fyra stora fönster direkt ut mot stranden, havet och strandpromenaden. Vi var supernöjda (och ännu mer då jag hade slagit till på ett specialerbjudande de hade precis före jul där ett dubbelrum med frukost kostade 500 kr för två personer :))


Sen följde ett antal timmar med diverse skön avkoppling, klassisk svensk massage, bad i varmvattenpoolen, ångbastu, bubbelpool och sen yogaavspänning, som är en mycket lugn yoga.








Skönt avspända och rosiga var det dags för middag, men då middagsbuffén på hotellet inte lockade oss båda begav vi oss in till stan och letade upp en härlig italiensk restaurang, med prisvärd mat som vi båda var helnöjda med.


Tillbaka på kurorten parkerade vi oss i varsin stor Howardfåtölj framför brasan, och där satt jag i två timmar, utan att läsa eller göra något. Eld är fantastiskt för meditation, att titta in i elden väcker något primitivt i oss och är fascinerande.


Måndag morgon började med ett nytt yogapass, följt av vattengympa och sen en långpromenad längs med havet in till Varbergs fästning och tillbaka, för att sedan på nytt sjunka ner i dessa underbart sköna fåtöljer och njuta av brasans sken.


Jag kan verkligen rekommendera Varbergs Kurort. All personal vi träffade var oerhört trevliga och serviceinriktade. Vi hade missat att frukosten slutade serveras en timme tidigare på vardagar, men de fixade ändå till en riktigt maffig frukost till oss. Massören ansträngde sig lite extra för att göra massagen riktigt bra, i restaurangen fick vi ta efterrätter gratis efter vår middag på annat ställe, trevliga instruktörer på passen, ett mycket bättre rum än vad vi hade väntat oss. Ja, allt blev riktigt bra och jag är sugen på att boka en ny tid snart :)


Att åka på spa är något som tilltalar alla mina sinnen. Det var jättehärligt att ta med sig dottern på en spahelg, men jag åker också gärna själv. Då blir det mer tid till eftertanke och att gå in i sig själv. Under helgen har jag fått mycket av vatten- och eldelementet, men även en del av de andra elementen. Det har varit en skön balans mellan aktivitet och vila.



Kommentarer
Postat av: Gunilla Johansson

Vad roligt att ni haft det så bra! Varberg med omgivning är underbart, vi är där då och då med vår husvagn. Skulle nog vilja pröva på något av Spa-anläggningarna, det har inte blivit av.

Hälsningar, Gunilla

2012-01-31 @ 22:01:21
Postat av: balansilivet

Ja, det är jättefint. Jag har varit där några gånger. Har även tänkt testa Asian Spa någon gång, men än så länge har det inte blivit av, då kurorten ger mig allt jag vill ha av ett spabesök :)

2012-02-01 @ 12:19:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0