Att uttrycka tacksamhet

Tacksamhet är en viktig ingrediens i ett lyckligt liv. Jag läste den här krönikan av Charlie Söderberg, som jag vill dela med mig av till er då jag tycker den uttrycker så mycket, i litet och i stort att vara tacksam för. Charlie är en fantastisk person, som kanske flera av er känner igen från Lyxfällan, där han var programledare i flera säsonger och som man numera kan se i Plus.


"TACK!


Jag vill inte att ni missförstår mig. Jag skriver inte detta för att klura i er någon bakslug insikt utan bara för att jag skulle vilja tacka livet självt, och brist på en högre makt att prata med, så tackar jag er istället. För vem kan bättre representera mitt liv än de nästan 20 000 människorna som tar av sin dyrbara tid för att läsa balansekonomis nyhetsbrev.


Tack, tack, tack!


Jag är så oerhört tacksam över det liv jag har och trots att jag precis som alla andra vaknar upp och kommer på nya saker (eller för all del även en del gamla) som jag skulle vilja förändra med mitt liv, så tänker jag idag slänga Jante över staketet (för jag sitter i trädgården) och våga står för hur bra jag faktiskt har det.


Jag är tacksam över det jobbet jag har. Tack för att jag som överenergisk säljare blev utslängd från tidningsbranschen en gång i tiden. Tack för att jag hade vänner som fick mig att se att lösningen inte var ett nytt jobb utan att skapa ett sätt att tjäna pengar på min passion. Tack Lennart som förvandlade mig från pratkvarn till coach. Tack för att jag hade det så trassligt som företagscoach i början och fick uppfinna andra sätt att nå ut på än de klassiska mötena. Tack för att Cecilia mer eller mindre tjatade hål i huvudet på mig om att jag skulle skriva en bok.


Tack för att Johan Staël von Hollstein inte passade i Lyxfällan och istället tipsade om mitt namn. Tack för de tuffa åren som gatuartist med David som lärde mig hur man fångar människor från såväl scenen som från TV-rutan. Tack Mathias som alltid står vid min sida när TV-vindarna blåser. Tack min kollega Pia som ständigt hittar nya lösningar och strukturer för att jag skall kunna göra mer av det jag brinner för och mindre av allting annat. Tack alla fantastiska coacher och handledare på Balansekonomi för hur ni varje dag förändrar människors liv. Tack ni som tittar, lyssnar, läser och besöker. Tack, tack, tack!


Jag är så tacksam över det livet jag har. Tack för att jag hade det tufft i skolan och tvingades uppfinna ett självförtroende som många andra bara drömmer om. Tack Anna som i Gymnasiet visade att någon kunde älska en blek benget som jag. Tack för att min familj alltid stått bakom mig och gett mig känslan att vad som än händer är jag aldrig mer än ett samtal från hjälp. Tack för att jag äntligen lärde mig hur pengar funkar och kunnat bygga en ekonomi som många fortfarande bara drömmer om. Tack för att jag följde med ut den där kvällen jag träffade Andrea.


Tack Andrea för att du hade modet att lämna allt för ett helt okänt liv med mig. Tack för allt stöd du gav mig när de flesta andra tyckte jag var en idiot. Tack för de sex åren av barnlöshet som gjort Primus till världens mest efterlängtade mirakel. Tack för alla stunder med Primus då han pekar ut alla osynliga drakar som tydligen gömmer sig i vår trädgård.


Tack för alla resor och hotellnätter i Balansekonomis- och TV:s tjänst, tack vare er blev Sverige litet och flytten till Skåne en bagatell. Tack för att jag varit sjuk nog i livet att uppskatta att vara frisk. Tack för att jag sett tillräckligt av döden för att uppskatta livet. Tack för en kall vinter som gör försommarens njutning så mycket större.


Tack för att jag verkligen, verkligen lyssnade den där gången jag fick frågan: ”Är du redo att de kommande fem åren göra det som 95% aldrig kommer att göra, för att om fem år ha det som 95% aldrig kommer att ha?


Tack, tack, tack!


Puh, det var skönt! Tack för det


Nu skall jag återuppta mitt liv som inspiratör till rikedom, redo?


Säkert har du som jag saker i ditt liv som du skulle vilja ha annorlunda. Ett problemfritt liv kallas nog för ”koma”!


Men kan vi inte trots det göra den här dagen till den stora tacksamhetsdagen? Vem vet, just det som du tror är ett problem idag kanske imorgon visar sig vara något att vara tacksam över. Jag träffade en kvinna igår som sa till mig att hennes högsta dröm var att jobba med det jag gör, men att hennes ekonomi idag var sämre än de flesta som deltog i Lyxfällan. Hon och jag bestämde att en dag skulle vi stå på scenen tillsammans och prata om hur vem som helst kan bygga sig ett rikare liv och den dagen kommer hon vara tacksam över sin ekonomiskt trassliga historia. Hon kommer vara tacksam för att hon med större påverkan än mig kan säga ”Kan jag göra det så kan du göra det!”

//Charlie
Ekonomicoach i Balansekonomi"


Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Jag kände mig tacksam senast igår, när jag fick så många kärleksfulla nyårshälsningar. Det värmde verkligen och trots att jag inte gjorde något på nyår så kände jag mig inte ensam.

2012-01-01 @ 21:40:15
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Helena

Tack för ett fint inlägg! Vilken resa han (Charlie) har gjort(= Jag har sett honom "live" och han är verkligen en källa till kreativt skapande i livet. En riktig "doer#!



Tack för att du delade med dig av hans tankar genom din blogg!

/Helena.

2012-01-01 @ 23:56:37
Postat av: balansilivet

CrimsonAnna: Visst är det så lite som behövs för att inte känna sig ensam! Dottern och jag blir väldigt berörda av den TV-reklamen som går just nu "Aldrig ensam" med gamla människor som inte har någon omkring sig, utan möter dagarna helt ensamma. Jag är så tacksam för alla er som läser min blogg, och lämnar kommentarer! Tack!



Helena: Ja, visst är han en härligt inspirerande person! Jag var på grillfest hos honom i somras, och jag är så tacksam att få ta del av all positiv energi från både honom, och andra personer från Balansekonomi

2012-01-02 @ 09:58:02
Postat av: Agneta

Vilka tänkvärda ord. TACK för att du skrev det på bloggen. Det är så lätt att tro att personer som "är något" alltid har varit där de är, att de inte har haft en resa på vägen dit. Kände igår tacksamhet när strömmen försvann så vi fick mysa och spela spel i skenet av levande ljus.

2012-01-02 @ 10:06:57
URL: http://getasvind.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0