Månens effekt

Fullmåne - påverkas du av det?





Det är mycket som påverkas av månens cykler. Tidvattnet, med ebb och flod känner de flesta till, men forskarna har också visat på att det föds flest barn vid fullmåne och även sjukdomar ökar. Människor söker sig i högre grad till sjukhus och vårdcentraler under fullmåne. Gikt, astmaanfall, psykiska problem, blödningar, skador orsakade av bett från djur har också visat sig vara vanligare under fullmånens inverkan. Det har även ansetts att både antalet brott och antalet självmord ökar.


Många får svårt att sova när det är fullmåne, och i morse blev jag varse att jag också påverkas, fast jag inte sett sambandet tidigare. Min ena katt brukar för det mesta hoppa upp i min säng och lägga sig vid mina fötter när jag går och lägger mig, kelar en stund och somnar sen. Men någon kväll då och då är han extremt kelig, vill ligga nära, kryper upp och lägger sig på bröstet och kan sedan ligga där och spinna länge, länge. Jättemysigt tycker jag, men sen visar det sig att de mysiga kvällarna byts ut mot helt omöjliga nätter då han har svårt att sova, springer omkring oroligt, jagar den andra katten och biter henne och förstör min nattsömn. Jag ligger och vrider och vänder mig och har överlag svårt att sova.


När jag ser tillbaka så inser jag att dessa nätter sammanfaller med när det är fullmåne, så precis som många människor så påverkas även djuren av månens kraft.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0