Handla på ett nytt sätt

Att leva ett enklare liv innebär att shoppingen dragits ner till ett minimum. Jag inser att jag behöver inte så mycket prylar, och gör mig hellre av med saker än köper något nytt. Shopping som hobby eller som tidsfördriv är något som många gillar, och speciellt kvinnor.


Jag har också varit en av dem då jag tyckt det varit roligt en lördag att gå i shoppingcentret eller åka upp på stan, inte på jakt efter något särskilt utan bara "titta lite" vilket ofta inneburit att något följt med hem. Något som jag inte ens visste innan att jag ville ha. På så sätt har både hem och garderob fyllts på, utan en medveten strategi, och mycket pengar har lagts på dessa impulsköp. Ibland har dessa impulsköp också visat sig vara riktiga felköp som knappt använts alls. Men - nu har jag börjat shoppa på ett nytt sätt.


* Om jag går i affärer, kollar modetidningar eller inredningstidningar gör jag det mest för att få ideér, inte för att jag är ute efter något att köpa. Men genom att titta i tex inredningstidningar eller en tur på IKEA någon gång ger mig input på hur de satt ihop möbler, placerat möbler, använt olika färger, hur de skapar arrangemang osv. Om man går i en affär och är ute efter nya sätt att se på saker är det viktigt att vara disciplinerad och inte handla något. Om man har svårt för det är det bättre att hålla sig borta från affärer, och kanske titta på bilder istället för att få nya ideér.


* Dessa ideér använder jag sedan för att se på vad jag redan har hemma. Hur kan jag använda dessa saker på ett nytt sätt? Placera någon annanstans än jag först tänkt på? Att flytta på möbler, tavlor, göra arrangemang av olika saker man redan har hemma kan ge hela hemmet en helt ny energi, utan att det inneburit några nya inköp!


* Om det är något jag vill köpa skriver jag upp det på en lista, och sedan lägger jag listan åt sidan ett tag för att se om det var något jag verkligen behöver eller om det bara handlade om en impuls som går över, något jag ville ha just då, men som vid närmare eftertanke är något jag klara mig lika bra utan. På så sätt har jag undvikit många impulsköp, och det jag handlar (för jag köper nya saker ibland ;)) är något som jag valt medvetet, något som gör skillnad i mitt hem, i min garderob eller för mig personligen.


För min del har det inneburit en mer medveten shopping, och på klädfronten har det bara inhandlats ett enda klädesplagg det senaste halvåret, men den klänningen har jag redan använt vid ett flertal tillfällen.




Bild från Lexington, vars miljöer jag gillar mycket. Där kan jag njuta av att titta på bilderna och sen kan jag försöka återskapa själva stämningen med det jag redan har hemma :))

Kommentarer
Postat av: pia

Så klokt,så klokt.Har också ändrat mitt tänk när jag handlar.Speciellt efter mitt lilla köpstopp.Märkligt vad många prylar & plagg man tror att man behöver.Inser att jag impulsshoppat rätt mycket.

Ska lägga till Din inspirerande blogg i min lista.

kram piah

2012-02-07 @ 16:03:25
URL: http://piasstuga.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0