Enklare mat

Denna vecka tänkte jag göra det enkelt för mig när det gäller maten. Jag har bestämt mig för att ha en hel vecka med olika soppor :) Dels tycker jag att soppa är gott, det är värmande när det är kallt, det är enkel mat som går snabbt att göra och det är ofta billigt. Det blir ju inte bara tre, utan fyra goda saker i ett ;)
 
 
Så här ser veckans matplanering ut:
 
 
Måndag: potatis- och purjolökssoppa (då jag har en halv purjo hemma i kylskåpet som jag vill ta tillvara :))
 
Tisdag: Tomatsoppa
 
Onsdag: Majssoppa (där hade jag tänkt att testa ett recept med tacokryddad lax i soppan som jag har hemma bland mina utklipp, men så hittade jag detta recept med chorizo istället, och chorizo ligger redan hemma i kylen och majs i frysen. Man tager vad man haver :))
 
 
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
1.5 tsk gurkmeja
1 kg frysta majskorn eller på burk
0.5 tsk sambal oelek
12 dl vatten
3 hönsbuljongtärningar
3dl grädde
salt
svartpeppar
200g chorizo

Skala och hacka lök och vitlök. Hetta upp en gryta med smör och stek löken tillsammans med gurkmeja. Tillsätt majskorn, sambal oelek, vatten och buljontärningar. Låt soppan koka på svag värme i 10 minuter. Mixa soppan slät med stavmixer. Ställ tillbaka på plattan och tillsätt grädden. Koka upp. Stek korvarna i slantar. Servera soppan i skålar med korvbitar i.
 
 
 
 
Torsdag: Jordärtskockssoppa med ristat bacon
 
 
Fredag: Fisk- och skaldjurssoppa (för att lyxa till det lite :))
 
 
Lördag: Löksoppa
 
 
Söndag: Gulaschsoppa med gräddfil
 
 
Mmmm, soppa är så bra mat tycker jag, och nu passar jag på att äta alla mina favoriter på en och samma vecka. Jag gillar tanken på att göra så god mat med så lite insats; hacka och förbereda lite, bryna, på med vätska och koka ihop i tio minuter och så är det klart att servera! Blir det mat över kan jag frysa in några portioner så har jag en annan gång när jag vill vara väldigt bekväm när det gäller matlagningen.
 
 
Som grädde på moset har jag även en lunch inbokad denna vecka på restaurangskolan som denna vecka har julinspirerad meny. Borden var fullbokade redan för ett par månader sedan, men med god framförhållning har jag ett bord och ska träffa en kollega där för lunch.
 
 
Vilken är din favoritsoppa? Har du något favoritrecept du vill dela med dig av får du gärna skriva det i kommentarerna så kanske jag kan utöka min sopprepertoar lite till

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0