Att skapa flow

Nu har jag kommit hem efter ett tredje ridpass sedan julafton ;) Ni som läst på bloggen ett tag har ju förstått att ridning är något jag är väldigt intresserad av, och jag tar varje tillfälle, så mycket som jobb och ekonomin tillåter, att rida. Men det är bara två och ett halvt år sedan jag började rida, och varje gång jag är i stallet är jag så glad att jag återupptog ridningen efter många, många års uppehåll.
 
 
När jag rider tappar jag alla tankar på andra saker, jag tappar begrepp om tid och är bara fokuserad på nuet, och det jag håller på med för stunden. Jag är så glad att jag har hittat en hobby. En hobby som ger mig tillfällen då jag upplever flow. Att hitta något man är passionerat intresserad av är något man kan anlita en coach för. Det finns något som heter passionscoachning där man får hjälp att sortera och hitta fram till sin passion.
 
 
Att hitta flow och något man känner passionerat för är en av nycklarna till lycka, enligt lyckoforskningen. Att hitta den där känslan av att vara totalt uppslukad av något. Det kan vara olika saker för olika människor. För någon kan det vara att musicera, för någon annan att skriva, en tredje kanske upplever den känslan i dans. För mig har det blivit ridning. Att jag hittat den känslan i en aktivitet som innefattar samvaro med djur är kanske intet heller så konstigt, då djur är en viktig del av min vardag :)
 
 
(Det är inte jag på bilden, utan denna bild är från Hippson.se)
 
 
Att sätta upp mål är också något som lyckoforskningen har visat påverkar vår lyckokänsla positivt, så nu har jag även satt upp mål för min ridning. I november nästa år ska jag starta i klubbmästerskapet i dressyr :)
 
 
Vad är din passion? När upplever du stunder av flow? Vad är dina mål?

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Det är kul att du återupptagit ridningen. Visst är det en härlig sport. Jag har ridit sedan jag var 11 år (i stort sett utan uppehåll). Nu har jag haft ett mer eller mindre ofrivilligt uppehåll då jag bröt min fotled i våras. Bor på en gård där jag har hästar och nu ska jag snart återuppta ridningen efter min skada. Vad kul att ha klubbmästerskapet att se fram emot och träna till.

Svar: Åh vad härligt att bo på en gård med alla djur. Det är min dröm för framtiden :))
None None

2012-12-30 @ 15:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0