Sjuk

Två timmar var jag med i lördags förmiddag och rensade bland sly och annat runt klubbhuset. Kallt och blåsigt var det, vilket jag inte var helt förberedd på efter de vackra vårdagarna vi har haft. Det innebar att jag hade lite för dåligt med kläder på mig, även om jag tyckte jag klädde mig bra på morgonen med jeans, t-shirt, fleecejacka och väst, men med den hårda nordanvinden spelade det ingen roll. Efter två timmar gick jag in och tog en paus med varmt att dricka.


Sen kände jag mig inte inget vidare, frös och frös hur mycket jag än klädde på mig och senare på eftermiddagen då jag kom hem kunde jag bara konstatera att jag fått feber, så resten av lördagen och en stor del av söndagen tillbringades liggandes. Tråkigt, då jag hade mycket saker jag tänkt få gjort hemma denna helgen, men ibland är det annat än en själv som bestämmer och då hälsan säger ifrån är det bara att lyda. Städa, rensa, plocka undan, fixa i trädgården och liknande saker jag tänkt göra finns ju även kvar för mig att syssla med hela påskhelgen :)





Helgen som gick hade jag även planerat att plocka bort allt vinterbetonat, som vinterjacka, vinterstövlar, tjocka filtar etc men det var nog en mening med att det inte blev gjort för i morse var det flera minusgrader och vinterjackan åkte fram igen. Tänk att man alltid ska ha liiite för bråttom med att ropa Vår och glädjetjutande slänga bort vintern ;) Våren, värmen och även sommaren kommer ju tids nog. Njut av nuet, och njut av solen även om luften är mycket kallare. Att pynta till påsk kan jag iallafall göra, även om påskpyntet är minimalt.


Påskris med fjädrar är inte att tänka på med alla katter (försökte plocka in några kvistar och sätta i vas men de får aldrig vara ifred såpass länge att de hinner börja blomma), så jag brukar sätta några fjädrar i busken utanför ytterdörren. Jag har ett par fina påskkycklingar, också de gjorda av fjädrar, men de brukar ses som byten och försvinner raskt från sin tilltänkta plats och sen får jag leta efter dem, så i år blir påskpyntet några fina blommor och två kycklingar i keramik. Thats it! Jag tar gärna in lite av den gula färgen, som lyser som små solar, så påskliljor vill jag ha, både ute och inne. Förr laddade jag upp med godis till påskkärringarna, men det kom inte så många så det blev jag själv som fick äta upp godiset (stackars mig!) så i år hoppar jag över även detta momentet.


Påskfirande á la Simple living med andra ord :) När det gäller högtider och traditioner tycker jag att det kan vara bra att tänka igenom vad som passar för just dig och vad du vill ha ut av det själv, istället för att falla in i något som "man ska göra". I år är jag själv hemma över påsken så för mig kommer påskhelgen mer innebära ledighet, njuta av att ha tid, fixa hemma, välkomna våren både ute och inne samt umgås med vänner.


Vad innebär påsken för dig?

Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

konstigt! just på påsk känner jag mig alltid extra tjock :)

2012-04-02 @ 19:00:58
URL: http://jeanettish.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0