In/Ut

Jag har sett att många bloggar har en kategori där de listar vad som har kommit respektive vad som har sorterats bort och lämnat hemmet under den gångna veckan.


Något som slår mig är att även om det är bloggar som handlar om simple living, eco, att leva med mindre så är det ändå ganska många saker som kommer in i deras hem. Även om sakerna är köpta på loppis, secon hand, Tradera och liknande saker, och är mer ecovänliga än nyproducerat, så är det ju ändå saker som har kommit in i hemmet.


När jag försöker leva ett enklare liv så försöker jag också att inte låta massa nya saker komma in i mitt hem, tvärtom rensar jag överallt, vilket gör att några förvaringsmöbler nu börjar gapa ganska tomma och snart ryker nog byrån eller vitrinskåpet då de börjar kännas för tomma för att försvara sin plats.


Jag är absolut inte emot att ibland ta in något nytt, att det blir någon form av kretslopp även i hemmet. Men hos mig har nu under de senaste två månaderna endast ett par nya saker kommit in, dels är det mina tre affirmationstavlor som jag köpt i mars månad och så köpte jag nya sommardäck till bilen igår. Förutom mat, och förbrukningsvaror är det mina enda inköp på två månader. Och frågan är om inte däck egentligen räknas som förbrukningsvara för bilen. Enligt däckverkstan var två av de däck jag tog av i höstas såpass dåliga att det behövdes nya.


Så, om jag räknar dem som förbrukningsvara så är mitt enda inköp de tre små tavlorna.


Hur tänker ni när det gäller in/ut-listor? Är det intressant att läsa? Är det ok att handla en hel del om det är second hand eller ekologiskt?

Kommentarer
Postat av: Irene

Jag tycker det är lite kul med sådana listor, särskilt UT-kategorin :-)

Även om saker och ting kanske inte minskar så mycket så blir man mera medveten om de val man gjort, och jag tror också att man så småningom lockas till att begränsa IN-listan.. såsom Du gör :-)

2012-04-19 @ 21:26:31
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: CrimsonAnna

Det är upp till var och en-jag tycker att det är mer intressant att läsa om hur man väljer att ta in saker, alternativt rensa ut dem. Mer val än bara kalla fakta. Det är min syn på det.

2012-04-19 @ 23:12:24
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: jeanette sandelin

hos mig är det en in - två ut.

då får man tänka redan innan man går till butiken.

och väl i butiken blir det att tänka samma tanke igen.

stoppar mången inköp.

t ex om jag får syn på en fin tröja... hm... vilka två tröjor hemma är det som jag inte vill ha.

enkelt val. det blir oftas ingen tröja.

eller så har jag rensat tröjorna hemma och insett att jag har behov av t ex en viss sort.

tänket för och efter är det intressante.

men jag "slänger" något varje dag.

och har gjort i fyra år nu!!!

men att lista upp vad jag slänger - nä.

kram till göteborg från dalsland//

2012-04-20 @ 06:10:01
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: Birgitta

Jag hänvisar till tidigare inlägg i min blogg där jag "erkänner" att jag snubblar. Med det menas att jag köper något nytt el begagnat som jag egentligen inte behöver.



Jag kan inte heller rättfärdiga det med att säga att jag köpt ekologiskt eller secondhand. Då följer jag inte det j-a-g menar med simply living.



Men som Irene skriver så tror jag man blir mer och mer medveten...

2012-04-20 @ 23:49:10
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0