Hobby

För några veckor sedan var jag hemma hos en kompis på lite vin och ostbricka. Vi är några tjejer som bor i samma område som har umgåtts sedan barnen var små. Förr träffades vi ofta och barnen lekte tillsammans, men i takt med att barnen blivit större har också våra träffar glesats ut. Så när vi väl ses har det ofta gått ett tag sedan förra gången, så också denna gången.


När vi pratat en stund sa jag att jag tillbringar en hel del tid i stallet numera, rider en eller två gånger i veckan och är gärna med på lite olika aktiviteter de har. För några veckor sedan var jag tex med på en städdag, idag ska jag dit på en kurs då jag senare i sommar ska vara funktionär på en fälttävlan och jag har också varit funktinär på hopptävling.


"Vad roligt att du har skaffat dig en hobby" säger en av tjejerna, vilket har fått mig att fundera en del kring det där med hobby.


Vad är en hobby? Enligt Wikipedia är en hobby en återkommande aktivitet man utför på sin fritid för nöjes skull. Får man betalt för detta, har man tagit det första steget från hobby till arbete. En hobby innebär inget tvång utan baseras på frivillighet, till skillnad från arbete. Men om jag arbetar med min hobby, gör det för jag tycker det är roligt, utan tvång, är det en hobby då, eller räknas det ändå som arbete?

Har barn fler hobbies än vuxna? Är det lättare att ha en hobbie när man är barn? Dottern tex hon har flera hobbies, musik på alla sätt och vis, tar musiklektioner, skriver låtar, lyssnar på musik etc, fotograferar, läser, skriver.


Visst är ridningen, hästar och djur i allmänhet min hobby (jag har ju sex katter som tar mycket tid :)) men jag funderar också på när slutar en hobby att vara just en hobby, och blir ett sätt att leva, en livsstil. Jag skulle kunnatänka mig att bo på landet med många djur omkring mig, katter, hundar, höns, gärna en häst eller ett par. Då är det mer ett sätt att leva, ett val jag gör angående min livsstil.


Att blogga är en hobby för mig, då det inte ger mig något betalt, det är något jag gör frivilligt, som jag tycker är roligt. Men vissa dagar känns det inte lika roligt, ibland kan det kännas som ett tvång att skriva ett visst antal inlägg, att uppdatera regelbundet.


Att läsa böcker har alltid varit en hobby, men jag läste mer när jag var barn än vad jag gör numer. När jag väl börjar läsa en bok, då stänger jag av allt annat, lägger mig på soffan och sträckläser gärna boken från början till slut :)


För många är shopping, och titta på TV hobbies, och något de ägnar rätt så mycket fritid åt.



Vad är era tankar kring hobbies? Har du någon hobby?




Kommentarer
Postat av: Marie

Jag har haft hundar som "hobby" i alla år. Men känner nu att det mest fanatiska intresset är borta. Detta har jag varit lite ledsen för, faktiskt. Däremot så verkar det som om jag ändå alltid har en eller annan hund i släptåg:) När jag läste ditt inlägg börjar jag fundera på om hundintresset blivit en livsstil istället.

2012-04-21 @ 16:34:38
Postat av: Carola J

Hej!



Jag har sömnad och stickning som hobby. Det har jag haft hela livet ända sen jag var barn. Men hur mycket jag gör det varierar. Det går i perioder. Men om jag syr kläder till mig är det då en hobby?

Jag gillar också att läsa,se filmer. Gillar att lära mig nya saker? Är det också en hobby?



Ditt inlägg väckte många intressanta tankar....

Ha en bra lördagskväll. Carola i Arboga

2012-04-21 @ 21:27:00
Postat av: jeanette sandelin

bloggen först och främst. inget betalt men den växer :)

så går jag ju pw så ofta jag kan. tar en till två timmar per gång och jag går tre-fyra ggr/v.

jag gillar att laga mat och baka bullar.

om det är en hobby???

kram från dalsland//

2012-04-22 @ 06:57:46
URL: http://jeanettish.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0