Mer utrensning

Igår när jag städade hittade jag fler saker att rensa bort :)


 

Den här salladsskålen i trä insåg jag att jag aldrig använder. För ett tag sedan hittade jag en skål som jag älskar. Jag gillar verkligen Gerberas porslin, som är lite rustik i stilen, och när jag hittade en skål till 50 % köpte jag den, och det är den jag använder jämt. I en familj med två personer känns inte två salladsskålar så nödvändigt :) Och salladsbesticken i bambu åker också ut, tillsammans med dotterns urväxta grytvante och lite annat smått.


När jag gick igenom lådan med gardiner, då jag ska ta bort sommarens spetsgardiner hittade jag även några som jag inte använder längre, så de får också följa med till loppisen.


Om du känner för att rensa hemma en härlig höstsöndag som denna, kommer här lite förslag på ställen du kan börja:

- gardiner och dukar som aldrig används (som jag gjorde). Du kanske har ändrat stil, eller färgsättning, eller helt enkelt tröttnat - rensa bort :)


- udda sängkläder - när du sover ska du unna dig det bästa du kan, och udda sängkläder hör inte dit. Själv har jag sparat två i en fotpall där jag även förvarar extra täcke och kudde för övernattande gäster, vilket oftast är mamma ;)


- udda handdukar. Har du reklamhanddukar och andra som du har fått gratis? Byt ut de till en uppsättning mjuka, fluffiga handdukar. Badrummet är också ett ställe där du bör unna dig det bästa du har råd med. Både för öga och för kropp gör det mycket att ha fina handdukar, som passar ihop och är sköna för kroppen.


- träningsredskap du inte använder. De ger bara dåligt samvete varje gång du ser dem, och får dig att tänka "jag borde....". Bort med dem!


- vaser och blomkrukor som bara göms i ett skåp någonstans. Låt någon annan få glädje av dem, och fylla dem med blommor vilket ju är deras uppgift. Du behöver sällan mer än ett par vaser, om det inte är så att du fyller jämnt snart :)


Det var några tips där du kan börja titta, och säkert finns det saker du kan rensa bort. Själv njuter jag varje gång jag öppnar en låda eller ett skåp och ser att det inte är fullproppat med saker. Det ger en lugn känsla åt själen, samtidigt som jag ger livet utrymme att fyllas med något nytt!

 


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej! Jag har hittat till din blogg för ungefär en vecka sedan och jag blir jätteglad när jag läser dina texter, du tänker som jag, det är jag inte van vid... Kan ibland känna mig udda i att tänka feng shui, välja bort sånt som inte är viktigt, kämpa för att få mer lugn och ro, mm. Tack för att du bloggar om detta! Jag kommer att följa dina inlägg forever. Hälsningar / Hanna

2011-09-25 @ 20:56:54
Postat av: balansilivet

Tack för dina vackra ord Hanna. Det värmer mitt hjärta att läsa! Nej att välja bort saker är väl inte vad de flesta gör, inte jag heller tidigare :) Då var en lördag i ett shoppingcenter avkoppling, men jag känner hur mycket bättre jag mår och blir mer harmonisk när jag rensat bort saker både i bostaden och på vinden, när det är luftigt på hyllor och i lådor. Livet snurrar ofta på fort, och vi behöver balans för att må bra, lugn och ro är något de flesta behöver mer av, tror jag. Roligt att du vill följa min blogg :)

2011-09-26 @ 07:01:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0