Mer energi

Nu har jag läst litegrann i boken The Happiness Project av Gretchen Rubin, och jag gillar den, mycket. Hon bestämmer sig för att ta ett år och försöka bli lyckligare. Hon funderar mycket innan hon börjar, och bestämmer sig för att fokusera på en sak varje månad. Sen går hon systematiskt tillväga och tar reda på så mycket som möjligt av vad vetenskapen, filosofin, populärvetenskapen osv har kommit fram till.


Varje månad har ett tema, och det är väl genomtänkt vilken ordning de ska komma i också. Hon börjar i januari (varför börjar alltid sådan saker i januari? Det gjorde även Det du önskar kan du få. Man kan väl lika bra börja första oktober som första januari!!) med att fokusera på att öka energin. Hon tänker att det är en bra start för det kommer behövas energi för det året hon har planerat.


När hon väl bestämt sig för att börja året med att öka energin, kommer nästa fundering - hur gör man det? Hon landar iallafall i några saker;


- Lägga sig tidigare på kvällen och få mer sömn. De allra flesta av oss sover för lite, och lider av konstant sömnbrist.


- Träna mer, eller bättre som hon uttrycker det. Förutom att springa några gånger i veckan börjar hon promenera, varje dag


- Rensa i röran - slänga och organisera. Den här delen gillar jag ;) Och hon kommer också fram till vilken energiboost det är att börja röja hemma och göra sig av med allt som bara ligger och skräpar och fyller upp vårt utrymme, både fysiskt och psykiskt


- Ta tag i saker man skjutit upp. Att göra färdigt och bli av med surdegar har också en energihöjande effekt. Jag har några jag borde ta tag i. Hon skrev en lista på allt som skulle göras. Den blev fem sidor lång, med små och stora saker. Sedan började hon beta av sakerna på listan. Superbra idé!


- Agera mer energisk. Vi tror ofta att vårt beteende beror på våra känslor, när det ofta är tvärtom - våra känslor är beroende av vårt beteende. Så om vi börjar bete oss på ett sätt som att vi redan känner på det sätt vi vill känna tex gladare, mer energisk osv så kommer också de känslorna öka.


Jag gillar det sätt hon varvar vad hon själv tänker, vad hon vill uppnå, vad hon faktiskt gör och hur det påverkar henne med forskningsresultat.


Klart läsvärd bok som jag kommer återkomma till här på bloggen. Den finns att få tag på nu på engelska, och i november kommer den ut på svenska.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0