Förändring




Att förändra något kan ibland kännas lite motigt. Ofta krävs flera försök innan förändringen är ett faktum. Ta tex alla de som slutat röka. De flesta har inte klarat det på första försöket, utan det har behövts ett försök, sen ett misslyckande, sen ett nytt försök tills man till slut står där som en fd rökare.


Det är så förändringar sker. Men det är inte alltid vi är medvetna om det. Att misslyckas med något innebär inte att sluta försöka. Att misslyckas innebär att du är ett steg närmare målet. Det gäller bara att inte ge upp. Försök igen.

Ett annat exempel är att leva ett enklare liv, eller betala av sina skulder. Om ni har sett programmet Lyxfällan på TV3 så har de ofta flera år framför sig att leva med en tight budget för att några år framöver vara skuldfria. Ibland känns det tungt och motigt, men det ligger i förändringens natur. "Ja visst gör det ont när knoppar brister.Varför skulle annars våren tveka?" som Karin Boye skriver i sin dikt. Det viktiga är att inte ge upp, även om det kanske ibland är precis det man känner för att göra.

Men, precis som när sommaren går över i höst, kommer den där första känslan av att förändringen är på väg. Om du är uthållig och inte ger upp, kommer den där dagen då du känner att det är närmare till målet än att gå tillbaka till det som var innan. Ditt gamla liv, och dina gamla vanor försvinner mer och mer i fjärran, oavsett om det är skulder, rökning, gå ner i vikt, sluta stressa, rensa i röran, leva ett enklar liv du vill nå.


Ett bra sätt att påminna sig själv när det känns tungt är att skriva ner alla små förändringar du har gjort för att nå slutmålet, tex när du hittade på en annan aktivitet istället för att gå och shoppa, när du la undan pengar för att betala av en skuld, hur mycket du har gått ner sedan du först började din viktminskning eller vad nu ditt mål är. Att påminna sig själv om de förändringar som faktiskt redan har skett hjälper till att motivera för att nå det slutgiltiga målet.


Ett av mina mål när det gäller förändring har varit att sluta röka, och nu har jag inte rökt en enda cigarett på flera månader. Jag slutade röka varje dag för ett par år sedan, men hade svårt att sluta feströka, men sedan några månader tillbaka har jag avstått, och har även klarat sådan situationer som tidigare var svåra att motstå, tex när en kompis frågade om jag också ville ha en cigarett när de skulle röka eller när jag druckit ett glas vin och mitt sällskap har gått ut och rökt. Men jag har inte känt något sug. Jag är närmare att vara en icke-rökare än att vara en rökare :)


Ett annat av mina mål är också att leva ett enklare liv, och jag har inte köpt något nytt klädesplagg på flera månader, förutom några nya par trosor. Jag såg en snygg, enkel, svart klänning i affären som jag funderar på att köpa. Men, till skillnad mot förut avvaktar jag och analyserar mitt behov av just en sådan innan jag köper, och när jag skjutit upp inköpet ett tag så blir svaret oftast att "nej, den där behöver jag inte".


Vad är ditt förändringsmål?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0