Underskattad mat

Under min studietid upptäckte jag soppan som maträtt. Soppa är många gånger lite bortglömd och underskattad som mat.


Synd tycker jag, då det är lätt att koka ihop en soppa, den är ganska billig, går snabbt att göra och går att variera med massor av olika råvaror. Denna vecka ska jag ha soppvecka och mina favoriter är:


* Tomatsoppa (som står på menyn idag)


* Potatis- och purjolökssoppa (som jag först tyckte lät oerhört tråkig, men som är supergod)


* Gulaschsoppa, gärna med en klick gräddfil


* Fisksoppa


* SKaldjurssoppa (på Koster åts det en del havskräftor och skalen användes sedan för att koka ihop fond av, och lördagens lunch blev kräftsoppa. I min frys sparar jag räkskal tills det blir tillräckligt mycket att koka räksoppa av)


 

* Jordärtskockssoppa - jag har aldrih lagat det själv, men mums så gott det är ;)


* Löksoppa ska jag testa i helgen och få användning för all lök jag har hemma


* Majssoppa blev jag bjuden på förra hösten, och istället för krutonger användes poppade popcorn




Det finns massor med andra soppor jag vill testa. Har du något favoritrecept får du gärna dela med dig ;))


Kommentarer
Postat av: Carina

Jordärtkoksoppa.Lätt och gott.

2011-10-18 @ 21:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0