Tävlingar på bloggar

Vad tycker ni om tävlingar på olika bloggar? Är det positivt eller negativt att kunna vara med och tävla om olika saker?


På en av mina favoritbloggar, www.fengshuiblogg.blogspot.com skrev Irene häromdagen ett inlägg om att rensa bland bloggar, som resulterade i mycket feedback från läsare. En av de saker hon skrev om gällde just tävlingar på bloggar


"En annan sak är detta med tävlingar på bloggar... det är jättekul med tävlingar ( speciellt för den som vinner :-) ) men jag har ärligt talat lessnat på detta och ids inte längre gå in på butikssidor för att svara på en fråga, skriva varför jag gillar ett visst företag ( som jag kanske aldrig handlat av ens ;-) ) för att få chans att vinna en pryl som jag antagligen inte ens behöver. Det är ju smart marknadsföring förstås, men det blir lite som det där med stämpelkort och "elfte pizzan gratis", jag betalar hellre den där elfte pizzan om jag nu så gärna vill ha den."


Jag hålller helt med i det hon skriver, och för mig aktualiserades detta när jag idag gick in på en annan av de bloggar jag tycker om att följa och såg följande tävling


"Om du vill vara med och tävla gäller
1 Gilla xxx på facebook om du har facebook
2 Anmäl dig till xxx nyhetsbrev HÄR
3 Om du har blogg, länka med någon av bilderna till xxx"


Sådana tävlingar orkar jag inte ens vara med i. Det tar för mycket energi från mig att överhuvudtaget delta i tävlingen, och själva deltagande innebär, i detta fallet, att mina e-mail ökar i antal då företaget vill skicka ut sina nyhetsbrev, med varor som inte intresserar mig.


Igår när jag öppnade min mail hade jag fått tolv mail från olika företag där jag inte avbeställt deras nyhetsbrev. Det tar alldeles för mycket tid och energi från mig, så jag tog den extra tiden där och då och avbeställde alla nyhetsbrev, förutom från något företag där jag tycker att deras information kan vara användbar för mig.


Så, min fråga till er är - är ni intresserade av att delta i tävlingar på bloggar eller är det för krångligt och för energikrävande?


De tävlingar jag har haft här på bloggen hittills har handlat om saker som jag har haft hemma, men som jag inte har användning för och därför lottat ut till er. Är den typen av utlottning intressant?

Kommentarer
Postat av: Anna

För mig som lyckats undvika Facebook hittills är det mer intressant med utlottningar av dina "gamla" saker än annat. :) Tack för en bra och inspirerande blogg!

2011-10-27 @ 10:20:03
Postat av: Suzann

I början av mitt "bloggliv" (juni i år) tyckte jag att det var lite kul med tävlingarna, men det avtog snabbt. Kanske lockar det läsare, men det resulterar nog mest i oönskad reklam. Precis som du säger. Jag har inte rensat bort någon blogg på grund av detta, det finns många jag följer som har tävlingar och det respekterar jag. Är bloggen intressant för mig, då kan jag bara hoppa förbi inläggen med tävlingarna. Ingen tvingar ju mig att delta.

Och det är ju en del av bloggvärldens fina - jag väljer själv vad jag vill läsa och var jag vill lämna kommentarer och vad jag vill delta i. Tycker det är så fint med alla som stöttar varandra på olika sätt och alla inspirerande inlägg om olika saker.

Så ja, din typ av utlottning är ju mycket enklare och bidrar inte till ökad reklam:)

Ha en bra dag!

Kram Suzann

2011-10-27 @ 12:02:16
URL: http://vardagssaker.blogspot.com
Postat av: Marie

Hej!

Jag gillar ju din blogg och tycker det är kul och inspirerande att se hur du har det hemma:) Om du då lottar ut någon sak som du har hemma så är det helt ok. Det är ju inte reklam på samma sätt som susann ovan sa. Dock så deltog jag inte i dina tävlingar.

När det gäller andra bloggar tröttnar jag på dem som har tävlingar! Det tråkar ut mig och jag deltar aldrig!

Hälsningar Marie

2011-10-27 @ 13:46:47
Postat av: Beatrice

Jag är väldigt sparsam med att "tävla". Det skulle vara om det är något som jag absolut önskar mig annars avstår jag. Att lotta ut något så som du gjort tycker jag är helt OK men att man skall "gilla" på fb och beställa mailutskick och länka går bort hos mig. Jag har aktivt valt att inte ha ett facebook-kto, jag begränsar också reklamen i min mail och jag har ingen egen blogg. Det räcker gott för mig att läsa inläggen i ett antal väl valda bloggar för mig ;)



Trevlig helg

2011-10-27 @ 18:05:00
Postat av: balansilivet

Tack för er respons! Några tävlingar kommer det säkert att bli här framöver, men inget stående inslag, utan främst sådant som jag rensat bort, fått, aldrig använt etc som jag tror kan vara intressant för er som kanske en bok som jag fick i posten idag om att röja och rensa hemma, som jag trodde var en ny bok, men som visade sig vara en nyutgåva på en bok jag redan har :)

2011-10-27 @ 18:19:57
Postat av: Marika

Jag tävlar gärna om det är något jag vill ha, men INTE om det innebär att gilla på fb, anmäla mig till nyhetsbrev jag inte vill ha, etc. Motivering till varför man ska vinna tycker jag dock är ok.

För mig spelar det ingen roll om vinsten är en bok hemifrån, bara det är en bok jag vill läsa. :)

Sen har jag också börjat avregistrera mig från alla nyhetsbrev jag inte vill ha. Skönt!

2011-10-27 @ 22:20:50
URL: http://attblienecoqueen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0