Köpa lycka??

Kan man köpa lycka? Blir man lyckligare av att ha pengar? Nej, säger de flesta forskare, om man med det menar saker vi köper. Men om vi använder pengar till att köpa oss tex njutning kan vi bli lyckligare av det vi kan köpa för pengar.





I boken The Happiness Project har författaren ägnat ett kapitel, och en månad, åt att se om det går att köpa lycka för pengar. Hon har tagit reda på vad forskare har kommit fram till, och testar sedan själv. Hon har kommit fram till  sju sätt som pengar faktiskt kan köpa lycka;


* För att stärka relationer tex att besöka en släkting, ordna en fest för vänner eller på något annat sätt som gör at du stärker dina sociala band


* För att bekämpa gräl och konflikter i äktenskapet tex köpa städtjänst, betala en tonåring för att klippa gräsmattan eller tvätta bilen. Att betala någon annan för att göra saker som ofta leder till bråk om vem som ska göra kan vara en bra investering


* För att förbättra din hälsa tex köpa ett gymkort (om du därmed också använder det och faktiskt går till gymet och tränar, i byrålådan gör det ingen nytta), köpa en iPod om det gör att det blir lättare för dig att komma ut på promenad eller löppass eller någon annan investering som förbättrar din hälsa


* För att ha roligt tex att lägga pengar på en rolig upplevelse, gärna något som du kan ha tredubbel glädje av, både att se fram emot, att göra och att minnas


* För att öka den ekonomiska tryggheten genom betala av skulder eller öka på sparandet


* För att köpa bättre och nyttigare mat tex ekologiskt och närproducerat


* För att göra skillnad för någon annan, antingen genom att hjälpa någon du känner eller stödja välgörenhet som känns viktig för dig


Genom att använda pengar på dessa sätt så ökar faktiskt lyckonivån, så på ett sätt kan man säga att man kan köpa lycka för pengar, men inte genom att köpa materiella saker.


Det författaren själv valde att spendera pengar på, som var viktigt för henne var: att ha mer kontakt med familj och vänner, för att förbättra hälsa och energinivån, skapa en harmonisk känsla i hemmet, att arbeta mer effektivt, att ta bort källor till uttråkning, irritation och äktenskapliga konflikter, att stödja välgörenhet och att ha upplevelser som källa för utveckling och en känsla av att växa som människa.


På vart och ett av dessa områden valde hon att spendera pengar, eller göra inköp som passade för de olika områdena tex köpa gymkort, ha ett party, köpa bra pennor för arbete, stödja välgörenhet, köpa fina förvaringsboxar för att spara familjeminnen.


Jag kan se olika sätt där jag använder pengar på ett sätt som ökar min känsla av lycka och tillfredsställelse; jag lägger pengar på hälsa, njutning och ha roligt genom att tex rida, ha gymkort, gå på massage. Jag använder pengar till olika välgörenhetsorganisationer som stödjer djurens välfärd. Jag använder pengar för att kunna umgås med familjen mer tex genom att ge min mamma en tågbiljett till Göteborg i september, åka på min systers bröllop i november och till mamma i december (är man utspridda över halva landet blir det en del resande för att ses). Jag lägger pengar på att göra roliga saker tillsammans med min dotter. Det var några exempel på aktiva utgifter, dvs utgifter som ger mig glädje och energi tillbaka.


Hur spenderar du dina pengar för att öka din lycka? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0