Garderobstips

Ett bra tips, som kommer från organisationsmästaren Peter Wahl, är ett väldigt enkelt sätt att se vilka kläder i garderoben som faktiskt används och vilka som bara hänger där som utfyllnad ;)


Vänd alla galgar åt fel håll i garderboen, och varje gång du har använt ett plagg vänder du tillbaka galgen i rätt läge. Sedan bestämmer du ett datum, tex sex månader framåt, eller när säsongen är slut. Efter detta datum är det lätt att se vilka kläder man har använt och vilka som kan rensas bort.


Personligen tycker jag att detta är ett riktigt bra tips för att verkligen se om man använder alla kläder i den utsträckning man tror, men sex månader låter som en lång tid. 2-3 månader tycker jag är lagom. Har jag inte använt ett höst- och vinterplagg innan januari känns det som att det plagget inte har något i min garderob att göra alls.


I en effektiv garderob används alla kläder regelbundet. Det enda undantaget jag gör är för vissa specialkläder, som tex en fin festklänning, då jag inte går på fester så ofta. Men när jag gör det vill jag helst slippa gå ut i affären och leta efter något, utan bara ta något jag har i garderoben, så jag har tre klänningar till sådan tillfällen; en svart riktig nyårsklänning med tyll och glansigt tyg, en röd som är användbar till julfester, födelsedagsfester och liknande tillställningar och så en gråblå med paljetter på livet och volanger. Den har jag använt på nattklubb, men med en kofta över fungerar den även på hemmamiddagar. Det är min festgarderob ;))


Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Tack för ett bra tips! Jag läser din blogg varje dag, den är toppen!

2011-10-23 @ 09:28:39
Postat av: Anna-Maria

Tack för ett bra tips! Jag läser din blogg varje dag, den är toppen!

2011-10-23 @ 09:30:05
Postat av: Geta

Det var ett bra tips! Kan vara värt att testa.

Kram.

2011-10-23 @ 16:04:20
URL: http://getasvind.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Anna-Maria: Vad roligt att du gillar min blogg ;)



Geta: Värt att testa ;)

2011-10-24 @ 21:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0