Förstärk med kontraster



 Färger som ligger mittemot varandra i färgcirkeln kallas för kontrastfärger. Om man använder dessa färger brevid varandra har de den effekten att de förstärker varandra. Exempel på kontrastfärger är rött-grönt, blåviolett-gult, turkos-orange.


Dessa kontrastfärger kan man använda både i inredning och i kläder för att låta färgerna ge varandra en extra skjuts. Du kan även använda dessa kontrastfärger för att ytterligare förstärka dina egna naturliga färger på hy, hår och ögon. 



Mina ögon är tex den gråblå färgen som synes på bilden. Om jag vill förstärka min ögonfärg använder jag den färgen som ligger mitt över färgcirkeln, vilket i mitt fall är den blekt citrongula. Ett annat tips på att låta ögonen sjunga lite extra är att upprepa ögonfärgen. Jag gillar tex att använda jeansblått eller blågrått på överdelar, vilket upprepar min ögonfärg.





Min hårfärg är från början ljusblond, men med åren har det mörknat till en ljust brun (som jag ljusar upp med slingor). För att förstärka min hårfärg och ge den lite extra stuns använder jag den klarblå färg som är kontrastfärgen. Denna blåa färg tycker jag är speciellt snygg på sommaren med lite solbränna. Och när jag tittar närmare på den färg som bäst beskriver min hårfärg skulle det även kunna vara färgen på solbränd hud ;))





Min hudfärg är beige med lite rosa dragning, då jag har mestadels kalla färger. Den färg som bäst lyfter fram hudfärgen för mig, och får alla vi svenskar som har den hudfärgen, är en härlig blågrön färg. För några år sedan köpte jag en underbar halterneckklänning i linne i den här färgen, som jag alltid kände mig vacker i. Tyvärr har den krympt i fukten på vinden, hm...eller nåt ;)) för den kommer jag inte i längre, så den har fått gå vidare till loppis där någon person med några kilo mindre än vad jag har i nuläget kan få känna sig fin i den.


Att använda kontrastfärger, både i kläder och i inredning, gör det hela lite mer spännande. Titta på färgcirkeln och se var den färg du vill förstärka ligger och sen hittar du kontrastfärger på rakt motsatt sida. Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0