Förenkla träningsrutiner



All forskning kring lycka och ökad livstillfredsställelse visar att fysisk träning är en viktig del i att må bra. Men ibland är det svårt att hitta tiden till att träna med jobb, hem, barn, familj. Men det finns sätt att förenkla sin träning också. Här kommer några tips:


* Yoga är underbart både som träning, avslappning, stretching och meditation, men om du inte vill ge dig iväg till en träningsstudio finns det bra yoga DVD för inspiration att träna yoga hemma.


* Promenader kräver ingen utrustning, inga tillkommande kostnader, och du kan göra det var som helst och när som helst.


* Löpning är också en träning som du kan passa in i ditt livsschema. Det enda du behöver är ett par bra skor, och sen tänka på att börja långsamt. Varva löpning i fem minuter med fem minuters promenad. Om du är nybörjare och tycker att löpning i fem minuter låter som tortyr, minska tiden, kanske till en minuts löpning. Lyssna på din kropp, och tillåt kroppen att sakta bygga upp muskler och kondition


* Hemträning. Det finns massor av DVD-filmer med olika träningstyper. Välj något som passar dig. Men du behöver inte alltid göra hela programmet, utan anpassa efter vad som funkar för dig. Fem minuter om dagen är bättre än inget :)


* Gör något roligt. Sätt på den bästa upbeatlåten du vet och dansa runt hemma, ensam eller tillsammans med barnen. Även att leka kan vara bra träning :)







Att träna behöver inte innebära dyra medlemsskap på ett gym, eller speciella kläder, eller tider att passa. Du kan träna, eller röra på dig, på ett sätt som passar in med tanken om simple living.


Detta året fick jag ett väldigt bra pris på mitt gym, då de gav mig ett felaktigt pris, som var mycket lägre än det faktiska priset, med motiveringen att de blivit uppköpta och hade specialerbjudande. Jag tackade för erbjudandet, och när de några veckor senare insåg att de gjort fel fick de stå för det, så mitt medlemsskap på gymet är oerhört billigt just nu. Till nyår kommer det gå upp till det ordinarie priset och då jag upptäckt att det enda jag gör där är yoga, tror jag inte att jag kommer förlänga mitt medlemsskap, utan fortsätter att yoga hemma (fast på lördag ska jag testa en dansklass - burlesque ;))


På vilket sätt kan du förenkla dina träningsrutiner??

Kommentarer
Postat av: Therése

Känner igen det där, jag har just avslutat mitt medlemskap på "mitt" gym. Upptäckte också att jag av olika anledningar bara gick på ett latindanspass per vecka vilket inte motiverade den dyra pengen varje månad. Vi har numera ett träningsrum i vårt forna förråd, där det är riktigt mysigt och det är skönt att vara ifred för en stund och samtidigt röra på sig. Jag kör efter diverse dvd:er eller dansar loss ;) Vi har också lite skivstänger och så om jag skulle få lust att träna styrkan lite extra. Enkelt och bra, det enda jag saknar nu när kylan och mörkret nu kommer är en crosstrainer!

2011-10-25 @ 22:00:30
URL: http://mychoice-tess.blogspot.com/
Postat av: balansilivet

Vad bra att ha ett eget träningsrum med de saker man behöver för en allsidig träning. Det saknar jag. Det är inte lika roligt att stå i vardagsrummet och träna. Det svåra med att träna hemma kan vara att motivera sig. Ibland behöver jag andra runt mig för att komma igång. Året ut har jag mitt medlemsskap på gymet, men efter nyår vill jag hellre lägga de pengarna på att rida mer. Yoga kan jag göra på egen hand, eller med en DVD, men rida behöver jag ju en häst till ;))

2011-10-26 @ 07:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0