Ett skönt och avkopplande sovrum



Den här bilden tycker jag om, och jag skulle kunna kopiera känslan rakt av i mitt sovrum. Dessa färgtoner är milda och inte så ansträngande eller påträngade för sinnet att leva med. Brunt, beige, vitt är behagliga färger.


I sovrummet är det viktigt att inte använda för starka färger. Sovrummet är ett rum för sömn och kärlek. Enligt Feng Shui är detta ett av de absolut viktigaste rummen i hemmet, tillsammans med hallen. Här hämtar vi kraft och tankar energi. Ändå är det många gånger ett eftersatt rum, och ett rum där all möjlig röra kan samlas. Kanske för att det är ett privat rum, och ett rum som inte andra ser? Mitt "sovrum" är ju ganska offentligt då det är en hörna av vardagsrummet, så här är jag noga med att det är ordning och reda. Men inte enbart för att gäster ser det, utan mest för min egen skull.


Enligt Feng Shui är sovrummets placering i hemmet viktigt, och det bör placeras på en plats där det är lugnt, där det inte är så mycket liv och rörelse. I tvåvåningshus är sovrummen oftast placerade på ovanvåningen :) I sovrummet är även sängens placering viktig. Den ska stå med stöd för ryggen, och gärna med en gedigen sänggavel. Man ska kunna ha uppsikt över både dörr och fönster från sängen, för att känna sig trygg. Sängbord på vardera sida av sängen ger ytterligare stöd.


Färgsättningen är viktig. Den ska hjälpa till att ge en lugn känsla i rummet, och lämpliga toner är alla färger som ligger nära vår hudton. Beige, aprikos, ljust rosa, brun och också vit är lämpliga färger. Möblerna bör också ha mjuka, rundade hörn så inga vassa sängbord :) Undvik röra i rummet, och förvara helst ingenting under sängen. Låt luften, och därmed livsenergin, chi, flöda fritt i rummet utan att stanna upp vid högar med bråte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0