En guldgruva

Som jag skrivit tidigare är biblioteket en riktig guldgruva för alla oss som älskar böcker! Både dottern och jag tillhör den kategorin, och vi kan lätt fördriva en timme i en bokhandel och bara titta i böcker. Så när vi ska till biblioteket bara för att lämna tillbaka lånade böcker, brukar det sluta med att vi bara ska titta lite och sen har vi med oss flera kassar hem ;)


Speciellt gillar jag när personalen ställt fram böcker i olika konstellationer. Sist vi var där i förra veckan hade de ett ställ med vackra inredningsböcker, och dessa två små (eller nåja, böckerna är riktigt stora ;)) pärlor fick följa med mig hem. Så vackra! De här kan man titta i många gånger fram och tillbaka för att ta in alla vackra hem och alla vackra fotografier.


Den ena boken heter Lev Vackert, och bara den uppmaningen fångade mitt intresse ;)) Där följer författarna året med olika teman. Helt ljuvlig. Den andra boken är mer traditionellt uppdelad i olika rum som hall, kök, badrum osv.







Kommentarer
Postat av: Beatrice

Jag kan bara hålla med dig att biblioteken är en guldgruva. Vårt är inte så jättestort men där jobbar ett antal änglar som kommer med tips om att "den här boken tror jag att du kommer att gilla". De är fantastiskt lyhörda och köper oftast hem de böcker man frågar efter och de har massor av månadsmagasin som man får låna hem (tydligen olika med det på biblioteken). Brukar ramla in där i alla fall en gång i veckan och inte är man tomhänt inte när man ramlar ut igen... Önskar att fler skulle låna så att de inte försvinner eller skärs ner i öppettider mm. De har ständiga hot över sig. Jag gör vad jag kan för att hålla utlåningsstatistiken uppe =)



Trevlig kväll till både 2- och 4-benta.

2011-10-09 @ 18:24:26
Postat av: balansilivet

Visst måste vi värna om våra bibliotek!! En otroligt bra inrättning, tycker jag. Många böcker vill jag läsa, men jag vill inte äga! Då är biblioteket perfekt. Ibland lånar jag först en bok, och om jag sedan tycker att jag vill ha den för att kunna gå tillbaka så köper jag den. Men ofta räcker det att läsa en bok en gång. Tidningar brukar vi också låna, och någon gång ibland hyra film eller spel. De har även en hel del bra kurser och föreläsningar. Och de mindre biblioteken ute på landsbygden är oerhört viktiga, och något vi måste värna om! De fyller även en social funktion många gånger.

2011-10-10 @ 13:01:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0