Att vara tacksam

En amerikansk helg som vi i Sverige har anammat de senaste åren är Halloween, som är sista helgen i oktober. Jag tycker det är en ganska rolig helg för att lysa upp i höstmörkret, särskilt när man har mindre barn som gillar att klä ut sig, ha spökfest eller gå runt i grannskapet för "trick-or-treat"



En annan amerikansk helg, som jag introducerade i vår familj förra året, som jag tycker är ännu finare är Thanksgiving. I år infaller Thanksgiving i USA 24 november.



Att samlas med familj eller vänner, vilket inte behöver vara många (förra året var det dottern och jag ;)) och äta något gott tillsammans och fundera på vad som har hänt under det gångna året som jag vill uttrycka min tacksamhet för, tycker jag är en fin tradition som jag önskade blev mer uppmärksammat i Sverige än tex Halloween.


Vad tycker ni - är Thanksgiving en helt igenom amerikansk tradition och inget för oss, eller kan det vara en fin tradition även för oss med att uttrycka sin tacksamhet? Och man behöver inte äta kalkon, vi gjorde kyckling och det gick lika bra det ;))





På tal om amerikanska seder på hösten, så gillar jag denna bilden väldigt mycket. En stor veranda vill jag ha på mitt hus, och dekorera med pumpor på hösten. Löven behöver man inte ha så bråttom att krattta upp. De är fina där de ligger!

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Själv ska jag i år fira Samhain, det keltiska nyåret och halloweens ursprung. Vi samlas, äter gott och tänder ljus för de som gått bort under året och även för saker vi önskar. Sedan vakar vi över ljusen till dess att de har brunnit ut och samtalar. Som en vacker blandning av halloween och allhelgona.

2011-10-28 @ 13:12:06
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Vilken fin blandning av vördnad för de döda, umgäng med de levande och önskningar för framtiden. Dåtid, nutid och framtid ;)

2011-10-28 @ 14:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0