Vad är lycka?

Den nya forskningen kring lycka, den sk positiva psykologin är något som intresserar mig mycket, och som jag även skriver om här på bloggen en del.


Men ibland känner jag att ordet lycka inte riktigt förmedlar det budskap jag vill förmedla. På Lyckobloggen skriver de idag om begreppet lycka, och ser att problemet med ordet lycka är att många associerar det till tillfälliga lyckokickar eller lyckorus. Och det jag skriver om handlar om mer än det.


I forskning är det två sorters lycka man pratar om, dels hur nöjd man är med sitt liv i stort, vilket de kallar för livstillfredsställelse och dels hur man känner sig i enskilda ögonblick, vilket man då kallar för välbefinnande. Den forskning som finns kring lycka har mest fokuserat på den totala livstillfredsställelsen och hur nöjda vi är med livet som helhet.


Lycka kan även definieras som en känsla av varaktigt välbehag. Den här bloggen handlar om att trivas med sitt liv, att må bra, att känna livstillfredsställelse, välbefinnande, välmående och inte minst livskvalitet.




Vad är livskvalitet? Det kan innebära olika saker för olika människor. För mig är det tex livskvalitet att kunna ligga i hängmattan, som Ernst gör på denna bild, och bara koppla av i vacker natur. Det är livskvalitet för mig att ha tid att göra andra saker än bara jobba, även om känslan av att göra ett bra arbete är en del i livskvaliteten för mig. Det innebär också att kunna göra saker som jag tycker är roligt, som ger mig njutning, som ger mig avkoppling, att ha tid med min dotter, mina djur och träffa vänner. Det innebär att tillåta mig att njuta med alla sinnen. Att närma sig livet med ett mindfullt sinne där jag inte stänger ute något, utan känner smaker, uppskattar dofter, njuter av att se vackra saker, att jag tar in min omgivning genom huden, att njuta av musik.


Vad ger dig livskvalitet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0