Tid

Hur använder du din tid? Gör du saker utifrån en känsla av att du "måste" eller gör du det för att du själv vill? Vet du vilka tidstjuvar du har, och som dessutom stjäl av din energi?


Några enkla saker du kan göra direkt, som gör dig mer medveten om hur du använder din tid, och där du själv kan styra.


1. Brukar du läsa en bok från början till slut, även om du inte tycker den är bra? Vad skulle hända om du valde att sluta läsa en bok efter säg 100 sidor, om den ännu inte gripit tag i dig? Hur skulle du kunna använda den "insparade" tiden du annars hade lagt på att göra något som inte ger dig något tillbaka?


2. Hur många dåliga filmer har du sett klart? Varför har du gjort det? Jag var en gång och såg en film som jag tyckte var så dålig att jag gick ut och tog paus mitt i filmen. Vad gjorde jag sedan? Jo, jag gick tillbaka in i salongen och fortsatte titta på filmen som jag tyckte var riktigt usel. Varför? För att jag hade köpt biljett och betalat för den? För att jag trodde att den kanske skulle bli bättre sen, och jag skulle missa det bra om jag inte såg klart? Hade det varit idag hade jag gått därifrån och valt att använda min tid mer varsamt och gjort något annat som hade gett mig mer.


3. Tänker du att om man påbörjat något måste man även avsluta det? Har du någon gång börjat en kvällskurs, eller en universitetskurs, för att efter ett tag inse att du inte gillar kursen? Har du ändå gått klart? Det är ok att inte sluföra saker, även om du har betalat för det, om du inte tycker om att göra det du gör. Om ditt problem däremot är att du aldrig slutför något, utan alltid avbryter, behöver du träna på att faktiskt följa processen hela vägen i mål.


4. Brukar du jämföra dig med andra? Mäter du dig själv med hur du står dig mot andra? Vet du vad, det gör att du förlorar, varje gång då ditt liv kommer handla om tävling. Det kommer alltid finnas någon som är bättre, rikare, snyggare, smalare, har dyrare kläder, bättre bil, större hus, är mer framgångsrik eller vad det nu är du jämför dig med.




Varför använda din dyrbara tid till att läsa böcker du inte gillar, se filmer som inte ger dig något, gå kurser du inte tycker om, jämföra dig med andra och göra livet till en tävling när det finns saker du skulle kunna göra istället som får dig att må bra, som får dig att skratta, som får dig att njuta - som stärker dig själv?


Det är bara du som kan styra hur du använder din tid!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Så sant! Numera kan jag lägga bort böcker jag inte tycker om. De går segt att läsa, berör mig inte... men tidigare liksom måste jag läsa klart, bara för att det är så man gör, läser klart de böcker man börjat på. Klart man inte måste det! Samma med filmer, men nog skulle det vara svårt att lämna biosalongen. Lättare om man sitter hemma i soffan.

2011-11-16 @ 18:41:13
URL: http://mindfulnessmamma.blogg.se/
Postat av: balansilivet

Nej, att resa sig och lämna biosalongen kräver betydligt mer än att bara stänga av en DVD, eller byta kanal om filmen man börjat titta på inte tar sig. Jag brukar ge en bok 50-100 sidor och har den inte fångat mig då, lägger jag bort den och skänker till loppis. Då var det ingen bok för mig, och bara slöseri med min tid

2011-11-17 @ 07:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0