Rensa bland media

Håller du på att rensa i röran hemma? Du kan antingen rensa ett rum i taget, i din egen takt, vilket kan innebära en låda i taget, ett skåp i taget eller så rensar du enligt olika teman. Om du vill rensa bland allt som har med media att göra kommer lite tips här:


* Böcker som du har läst, och inte kommer läsa igen, speciellt romaner. Själv sparar jag fackböcker som jag vill återkomma till, medans romaner antingen går till vänner eller till loppis (numera köper jag inte romaner utan lånar på biblioteket)


* Musik som du inte lyssnar på längre. Kanske har du, som jag hade, ett antal skivor kvar från 80-talet som kanske åker fram någon gång på en fest när man blir lite nostalgisk, men annars aldrig lyssnar på? Det finns en ganska bra begagnatmarknad för skivor där du kan sälja det du inte lyssnar på längre själv. Har du CD-skivor är du bara gillar någon enstaka låt - rippa över dem till datorn, så har du låten kvar och kan göra dig av med skivan


* Spel som du har spelat så mycket att de inte är roliga längre, särskilt frågespel där du kan alla frågor (om du inte vill glänsa när du spelar med dina kompisar ;)) eller barnens spel som de har vuxit ifrån


* När du ändå lägger över låtar på datorn, passa på att rensa bland allt du har sparat där - musik, bilder, dokument, mail och glöm inte att tömma den digitala papperskorgen :)


* Mobiltelefonen behöver också rensas emellanåt. Ta bort bilder du inte vill behålla och gå igenom adresslistan och se vilka det är dags att rensa bort. Har du sparat nummer du aldrig använder kanske det är dags att ta bort dem, eller om du har nummer och inte vet vem det går till :)


* Numera har vi foton digitalt, men har du vanliga fotografier också passa på att rensa bland dem. De du vill spara sätter du in i fotoalbum, men foton som inte innebär glada minnen, suddiga foton, dubletter, människor du inte ens kommer ihåg namnet på osv är det dags att göra sig av med


* TV-spel och dataspel som inte används, som ni har tröttnat på eller vuxit ifrån kan säljas och glädja någon annan


* CD-rom skivor som aldrig används (hm, jag tror jag har något liggande som jag fick från en tidning en gång och tänkte använda, men som inte blivit av - dags för loppis för den)


* Tidningar du läst klart. Om det är någon artikel du vill spara - klipp ut den och sätt den i en pärm istället för att spara hela tidningen. Dels minskar det pappersmängden i ditt hem, och dels hittar du snabbare och lättare det du är intresserad av, istället för att behöva bläddra igenom alla sparade tidningar för att hitta det du letar efter


* Filmer som du har sett så många gånger att du kan alla repliker utantill, eller filmer du har sett en gång och inte tänker se om är det dags att göra sig av med. Du kan göra som jag har gjort - spara några favoriter som kan vara skönt att titta på när du är hemma och är sjuk, när du vill ta det lugnt eller bara vill sen en bra film. I helgen ska jag nog se om Marley & jag för jag tycker den är så bra, men dottern vill inte se den då hon tycker den är sorglig, och visst är det sorgligt när våra husdjur blir gamla och dör, men det är också en del av att ha husdjur, även om det är den jobbiga delen



Vill du förnya något inom detta område - titta på loppis! Där kan du hitta spel, böcker, tidningar, musik, filmer mm till väldigt bra priser

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0