Lockande frukost

När jag var på biblioteket för några dagar sedan plockade jag upp några intressanta böcker om mat.


Så här står det i den ena, vilket lockade mig enormt:


"Det första du märker är fåglarnas kvitter utanför sovrumsfönstret. Solstrålarna letar sig trevande in mellan gardinerna. Du sträcker på dig och låter en djup gäspning syresätta kroppen ända ner i tårna. Du smackar nöjt och känner att det här är början på en fantastisk dag som ska invigas med en underbar frukost för att sätta färg på resten av dagen.
  Morgontidningen ligger och väntar i brevinkastet. Perkulatorn puttrar med nymalet kaffe och doften av de rostade bönorna sprider sig mellan rummen och får näshåren att krulla sig av förväntan. God morgon, sköna värld!
  Kräming yoghurt med hemmagjord granolamüsli toppad med färska bär, en lyxig äggröra med varmrökt lax med riven ingefära och mynta är några av morgonens val. En saftig blodgrape ligger grestande på tallriken i väntan på att du ska hugga in och njuta av det saftiga köttet. Nybakat bovetebröd, sprängfyllt med nötter och torkad frukt, sprider sin värme från kökshanddukan där de fått vila efter blott 20 minuter i ugnen. Det vattnas i munnen när du lägger upp de ljumma skivorna och serverar med lättsaltat smör, vällagrad ost och en saftig tomatskiva. Kanske kompletterar du med en smoothie blandad med färska bär för att fylla på vitaminreserven.
  Du vet att en bra frukost är en förutsättning för en hälsosam dag. Du njuter, medveten om att din lyxiga frukost hjälper dig att hålla vikten i schack, humöret på topp och blodsockerkurvan i balans. Du har receptet på en perfekt start på dagen."


Visst blir man inspirerad och lockad av texten :) Så skulle jag vilja börja varje dag, men till att börja med på helgerna. Vi njuter av en lång frukost på helgerna med hembakat bröd, bacon, äggröra, juice, te men jag ska nog prova några av dessa spännande recept nästa helg.


Boken jag hittade citatet från är GI Gourmet med olika kapitel om hur man kan laga festlig GI-mat som är lockande, oavsett om man är GI-fanatiker eller inte :)


 

Jag hittade även denna bok, som fick följa med mig hem. Den är helt nyutgiven och finns att köpa i bokhandlarna om man är intresserad av att äga den. Jag nöjer mig med att läsa :)




Jag försöker hålla mig till mat som är i säsong, men det finns alltid utrymme för förbättring, och jag gillar denna boken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0