Ett enklare liv = ett lyxigare liv!!

Va, kanske du tänker när du läser rubriken till detta inlägg. Vad menar hon med det?


Jo, jag menar det att när vi bestämt oss för att leva ett enklare liv, dra ner på konsumtionen, dra ner på prylar, sluta frosseriet i allt blir det istället plats för att omge sig med saker man verkligen tycker om.


Det ger utrymme för att verkligen njuta av de saker man har. Och det ger även en möjlighet att satsa på bättre kvalitet. Lyx kan vara att köpa en riktigt fin chokladpralin istället för en billig chokladkaka, köpa mat med kvalitet från saluhallen istället för många saker från billiga märken. Ett exempel är att på jobbet har vi pepparkakor från Eldorado, men när vi läste innehållsförteckningen var det ingen som ville äta längre. Lite senare samma dag var jag i saluhallen för att handla mat till middagen. Där fick jag smaka pepparkakor, som visserligen var dyrare än Eldorados, men innehöll bara naturliga råvaror och smakade himmelskt. Då köper jag hellre dem och äter färre pepparkakor, men njuter av dem jag äter.


Ett annat exempel är att jag har slutat köpa billiga kläder från de stora kedjorna. Jag har rensat ut massor från min garderob. Då jag nu köper nya kläder väldigt sällan kan jag satsa på kläder jag verkligen gillar, från märken som jag tycker om, tex Odd Molly men även andra i samma stil som Cream, Ester Elenora mfl. Jag har betydligt färre kläder i garderoben, men jag känner mig fin i vad jag än sätter på mig.


Så när vi slutar med frosseriet, inte tänker mängd utan istället kvalitet blir livet både lyxigare...och enklare :))



Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Jag förstår precis hur du menar :) Jag har ju ekolådan och de grönsakerna är lite dyrare-men herrejösses så gott de smakar och de håller dessutom mycket längre än de vanliga grönsakerna.

2011-11-11 @ 08:50:26
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Lotta

Håller helt med!!Det blir övermäktigt med all konsumtion hellre kvalitet än kvantitet!!



Kram Lotta

Postat av: Beatrice

Kan bara hålla med. Livet blir verkligen enklare och rikare när man satsar på kvalitet och mindre shoppande, vad det än gäller.



Stort Grattis på födelsedagen, förresten =) Hoppas du får en riktigt fin dag.

2011-11-11 @ 11:11:13
Postat av: Hanna

Det är intressant det du skriver, för jag har också lagt märke till samma sak. Man kan ju annars lätt tro tvärtom... att enkelhet är lika med fattigdom och tråkigt liksom... men det är precis tvärtom! Det trodde jag inte förut. Har sagt det förut men säger det igen; din blogg är super! / Hanna

2011-11-11 @ 14:56:39
Postat av: Geta

Det ligger mycket i det du skriver (som vanligt). Jag har börjat tänka och leva lite mer så men kan fortfarande göra mycket.

Grattis på födelsedagen! Hoppas du haft en bra dag!

Kram.

2011-11-11 @ 21:38:37
URL: http://[email protected]
Postat av: Mia

Grattis på din födelsedag! /Mia

2011-11-11 @ 23:56:57
Postat av: Yve

Grattis i efterskott? Mycket tänkvärt som vanligt.

Kram Yve

2011-11-12 @ 16:56:17
Postat av: balansilivet

Tack för era gratulationer ;) Jag har haft en underbara födelsedag i Stockholm, med ett litet uns hemlängtan :)



Vad roligt med så mycket respons på mitt inlägg. Visst är det så att detmycket roligare att lägga sina pengar på sådant som man verkligen uppskattar, istället för en massa "jaså, var det inte mer än så...." upplevelser

2011-11-12 @ 19:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0