Diamanter och bilar?

Igår kväll var jag medbjuden på ett Mary Kay event av en fd arbetskamrat. Då jag inte träffat henne sedan jag slutade det jobbet vid årsskiftet följde jag glatt med, och det var verkligen roligt att ses.


Vad jag däremot tackat ja till att följa med på hade jag inte riktigt koll på. Jag har själv aldrig varit i kontakt med Mary Kay eller deras produkter. Deras skandinaviska huvudkontor ligger ganska nära där jag bor och lite nyfiken var jag på företaget, så ett event lät kul.


När vi kom dit bjöd de på fika, alla var väldigt tjusiga i sina små dräkter med kavaj i olika färger. Sen visade det sig att eventet handlade om att försöka värva nya fristående hudvårdskonsulenter. Själv är jag inte så förtjust i direktförsäljning på homeparties, eller hudvårdsklasser som de kallade det för, och jag är definitivt inte förtjust i multilevelmarketingorganisationer som bygger på att man ska värva nya konsulter som är organiserade i nivåer, och där man får bonus på allt de man värvat säljer för, och på så sätt klättra uppåt i organisationen (då får man även använda kavajer i olika färger som de förklarade som ett privilegium att gå från röd kavaj, till svart, till lila till den svartglittriga som bara ett fåtal fick använda).


Men det som mest av allt avgjorde att jag var på helt fel ställe för mig var att de försökte värva nya konsulenter med att tala om att man kunde förtjäna diamantringar och få bilar när man kom upp sig några nivåer. De tog upp en kvinna på scenen och berättade att hon minsann fått 23 diamantsmycken under sin tid på företaget, och 19 miljoner i bonus.




Nu är inte Mary Kay ensamma om denna typ av organisation. Jag har varit på liknande för tiotalet år sedan för andra företag. Men mig kan man inte värva till något med tal om diamantsmycken, bilar, tjusiga resor, seminarier där man får olika utmärkelser. Vem behöver 23 diamantringar? Ska det vara något att eftersträva?

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Gah, så fördomsfullt att kvinnor förväntas bli alldeles till sig bara för att det blir snack om diamanter. Kändes väldigt 1953 om du frågar mig. Kan man inte få en ekolåda eller en bybarnmorska istället?

2011-11-09 @ 13:43:44
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Ja, det kändes väldigt fördomsfullt och gammalmodigt överhuvudtaget. De berättade att företaget startades av en kvinna, och skulle ge kvinnor en möjlighet att skaffa sig en bra karriär. Men på alla höga poster i företaget var det - hör och häpna, män!! Den svenska chefen var också en man, som höll i föredraget, och han sa att det var ett bra arbete för kvinnor att sälja hudvård och makeup, och tjäna pengar.....för det finns ju så mycket skor och väskor att köpa!! Då höll jag på att ramla av stolen :))

2011-11-09 @ 13:49:37
Postat av: boris jelic

hejj :D Vad tycker du om Britney Spears nya låt på

min blogg :D ?

2011-11-09 @ 16:00:46
URL: http://boriiisjeliiic.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilken fin blogg du har, älskar dina bilder!

2011-11-09 @ 19:52:34
URL: http://tjabitch.blogg.se/
Postat av: balansilivet

Tack :))

2011-11-10 @ 07:36:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0