Ljust & fräscht

Igår kväll började jag läsa den omtalade boken Ljust & fräscht
.



Jag har läst halva boken, och fått mig många goda skratt, och nickat igenkännande. De har på verkligen lyckats pricka in den inredningsfeber som råder i Sverige idag. En del saker är så träffsäkra så man nästan sätter kaffet i halsen (inte för att jag dricker kaffe, men ni förstår vad jag menar hoppas jag :))


Idag ska tex alla lägenheter stylas innan de ska säljas, även en ordinär etta i förorten stylas på samma sätt som alla andra lägneheter. Och det är samma dyra saker som ska ställas dit, vilket gör att likriktningen är total.


Deras iakttagelse om att det viktigaste i dagens hem är att det är ljust och fräscht, vilket gör att de öppna planlösningarna florerar överallt. Väggar slås ut, kök och vardagsrum blir ett enda stort rum, utan tanke på att det kanske är en övergående trend, precis som att alla skulle ha gillestuga med mycket furu, mörka färger och en mysig, murrig känsla på 70-talet. Vem vill ha en sådan gillestuga idag?


Läs gärna boken, och reflektera över hur vår syn på boende och inredning har förändrats bara på de tio senaste åren.


Boken har jag lånat på biblioteket. Om inte ditt bibliotek har den boken du vill låna, fyll i ett önskemål om inköp av just den boken. Det gjorde jag, och det tog inte ens två veckor innan jag fick ett meddelande från mitt bibliotek om att nu fanns boken att hämta. Våra bibliotek är en helt fantastisk inrättning. Faktaböcker som jag inte är helt säker på att jag vill ha som referenslitteratur och återgå till om och om igen, brukar jag först låna och läsa. Om den sedan platsar bland de böcker jag vill kunna återkomma till, kanske det blir ett inköp efter det. Ibland lånar jag bara om boken igen. Allt för att minska onödiga inköp och onödiga saker i mitt hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0