Håll kvar lyckan

Om du har valt några lyckostrategier som du tycker passar dig, och gjort övningar i några veckor, så har du förmodligen även ökat din tillfredställelse över livet i stort och också din lyckonivå. Jag har skrivit om tolv olika lyckostrategier, men det är inte meningen att du ska arbeta med alla tolv, utan välj 3-4 stycken som passar dig bäst.




För min egen del har jag valt dessa fem strategier


Lyckostrategi 1: Att uttrycka tacksamhet


Att stanna upp regelbundet och tänka på allt jag är tacksam för har hjälpt mig att känna mig mer tillfreds med det lilla i livet. Att tänka på alla saker som finns att vara tacksam för är bra, men det är ännu bättre att sätta de tankarna på pränt i en tacksamhetsdagbok. Jag pratar också om att jag är tacksam för många saker. Idag är jag tex otroligt tacksam att min projektanställning på Arbetsförmedlingen inte förlängdes så jag började mitt nya jobb, gick ner i arbetstid från heltid till 80% och att jag valde att förlägga min arbetstid så att jag är ledig varje onsdag. Det är bland det bästa jag har gjort :))




Lyckostrategi 2: Att vara optimistisk och tänka positivt


Jag är en sån person som alltid tänker att det ordnar sig, det kommer bli bra. Jag tycker om att bygga upp ljusa historier om framtiden.
 

Lyckostrategi 4: Att göra snälla saker


Att göra snälla saker och att hjälpa andra får oss att må bra. Jag känner ofta den känslan i mitt arbete som psykolog. Dagar då jag känner att jag haft ett riktigt bra möte med en annan person, ett bra samtal och att det jag gör faktiskt gör skillnad för en annan människa känner jag mig nästan euforisk på väg hem från jobbet. Jag känner mig lyckligt lottad som har ett arbete där jag får känna de känslorna. Utanför arbetet försöker jag göra snälla saker mot andra, en del som mottagaren inte vet om och annat för mina nära. Att stödja olika sorters välgörenhet är en självklarhet för mig. Jag känner speciellt mycket för djur som är utsatta, och stödjer organsationer som WSPA (World Sociation for Protection of Animals), Forska utan djurförsök, WWF.


Lyckostrategi 5: Att vårda sina relationer


Relationer är en viktig del i vårt välbefinnande. Människan är en social varelse, ett flockdjur, och vi mår bäst när vi har fungerande sociala relationer och när vi är en del i en gemenskap. Jag har börjat ha en annan inställning och en annan attityd till mina relationer än vad jag har haft tidigare, och jag känner att flera av mina relationer har förbättrats. Jag har även öppnat mig för nya möten och att bygga nya relationer. Jag trivs med att ha tid för mig själv och varvar det med att göra roliga saker med olika vänner.


Lyckostrategi 9: Att njuta av livet


Oj, vad jag njuter av livet. Vad är njutning kan man fråga sig? För min del kan det vara vad som helst. Idag, på min lediga dag, har jag haft flera stunder då jag har njutit av livet. Lämnade in bilen på verkstad i morse och tog en härlig promenad till gymet för att träna ett pass yoga på morgonen. Luften var kylig men solen värmde ändå litegrann. På vägen hem promenerade jag förbi affären för att köpa kattmat. Köpte även en ask jordgubbar och satte mig i solen utanför i en mjuk, svart fåtölj som hade alstrat värmen under förmiddagen och njöt av solskenet och de söta jordgubbarna. När jag sedan gick vidare hade de precis varit och klippt gräset. Jag gick långsamt förbi och njöt av doften av nyklippt gräs. Jag promenerade förbi stallet och gick in och pratade med några trevliga tjejer där, och klappade lite på hästarna. När jag kom hem var jag lite frusen och tog en lång, varm dusch för att sedan landa i soffan och gosa med katterna. Detta är en historia med några timmar av mitt liv där jag hittat flera tillfällen att njuta av livet. Den bästa lyckostrategin enligt mig :)





Lyckostrategi 12: Att ta hand om din kropp


Jag tar hand om min kropp genom lagom mycket motion, och där jag valt motionsformer som är roliga. Ridningen är en fantastisk form av motion. Yoga är en underbar motionsform där jag tränar styrka, smidighet och ger kroppen utrymme för avkoppling. Promenader och golf är sköna komplement. På Mallorca var jag tom med och sprang på morgonen. De som känner mig förstår hur stort det var :) Jag älskar att promenera, men jag har aldrig varit en springande person.


Detta är de fem lyckostrategierna som jag har valt, då de passar mig, min personlighet och mitt liv bäst. Vilka har du valt?


När du har ägnat lite tid och eneri åt de lyckostrategierna du har valt och vill hålla kvar lyckan finns det även olika sätt du kan hålla kvar lyckan. Det som forskningen har visat fungerar är ett antal nycklar; positiva känslor, tajming och variation, stöd från omgivningen, motivation, ansträngning och egagemang, vanan.


Jag kommer presentera dessa fem nycklar närmare i kommande inlägg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0