En underbar arbetsdag

Idag har jag haft en helt fantastisk arbetsdag. Jag började ett nytt jobb, i Kungsbacka kommun, för två månader sedan. Alla nyanställde i kommunen får gå en utbildning som heter Ny i kommunen för att lära sig mer om hur kommunen fungerar och ser ut. Den är uppdelad på två gånger, och idag var andra gången. Då skulle alla vi som nyligen börjat arbeta i kommunen få en guidad busstur runt kommunen.


Först åkte vi till ett naturreservat, Fjärås Bräcka


Vi serverades kaffe och fralla, och fick möjlighet att gå omkring och titta lite. När man står högst upp på åsen ser man havet åt ena hållet, och en stor insjö åt andra hållet. Väldigt vackert ställe.

 

Sen packade vi in oss i bussen igen, och begav oss till nästa utflyktsmål: Tjolöholms Slott



Ett vackert Arts and Crafts slott, några mil söder om Göteborg. Där fick vi en guidad visning av slottet




Imponerande hall


Som kontrast till det vackra 1800-talsslottet, åkte vi sen vidare till en liten by, som är bevarad från 1700-talet.



I Äskhults by arbetar man så mycket som möjligt med samma metoder som man gjorde förr, bla har man en museebonde anställd, som brukar gjorden med samma redskap som förr i världen dvs hästar




Resan runt i kommunen slutade på Skårs Gård, där vi åt, gottade oss i solen och tittade i den fina gårdsbutiken. En del shoppade även litegrann, men inte jag.







En superhärlig arbetsdag, och ett jättefint initiativ av kommunen tycker jag. Jag fick så mycket nya tips om ställen att besöka, fina utflyktsmål och aktiviteter som händer på olika håll. Och att jag fick möjlighet att vistas så mycket utomhus under årets hittills varmaste dag är jag oerhört tacksam över. En fin dag som avslutades med en trevlig fika med en fd arbetskamrat och kollega.


Kommentarer
Postat av: SoF

Tack för fina och intressanta besökstips.



Soliga hälsningar!

2011-05-11 @ 08:22:58
URL: http://blindstyre.se/wordpress
Postat av: balansilivet

Ja, alla dessa ställen är härliga utflyktsställen, och för egen del fick jag ett helt nytt tips, som jag aldrig hade hört talas om, men som jag definitivt ska återkomma till: Skårs gård. De har afternoon tea på torsdags eftermiddagar och brunch på lördagar och söndagar

2011-05-11 @ 11:08:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0