Årets sommarstad

Websajten reseguiden.se har låtit sina läsare rösta fram vilken stad som är årets sommarstad, och för fjärde året i rad blev det.... Göteborg!! Jätteroligt att jag bor i det som anses vara Sveriges bästa sommarstad, fast jag hade nog själv satt några andra städer före Göteborg. Jag älskar Göteborg och det finns massor att göra här, men på sommaren gillar jag städer som är mer typiska sommarstäder.


 



I omröstningen lät man sedan läsarna rösta på vad det var som var bäst med Göteborg, och så här svarade dom

Liseberg 13% 
Skärgården 63% 
Utelivet 12% 
Kulturkalaset 3% 
Annat


Bland läsarna har sol och bad blivit en allt viktigare faktor 

Resten av listan ser ut så här. Två trender kan ses, dels att Hjo har klättrat upp från plats 44 till plats 7. Det gör mig väldigt nyfiken. Vad är det som lockar i Hjo? Jag har varit där och tyckte det var en mysig liten trästad vid Vättern, men det är inget jag överhuvudtaget funderar på när jag planerar semester. Vad gör man i Hjo? Om det är någon av er som vet får ni gärna skriva en kommentar :)


En annan trend är att de större städerna i Halland ligger högt på listan. Halmstad har jag bott i, och det är en helt underbar sommarstad med långa sandstränder och ett riktigt bra uteliv. Varberg ligger på lagom avstånd från Göteborg, och är också en stad som blommar upp rejält sommartid. Falkenberg har en superfin sandstrand som jag ibland kör ner till för att bada. 

Listan över de hetaste sommarstäderna (förra årets placering inom parentes)

1 (1)      Göteborg

2 (2)      Stockholm

3 (4)      Varberg

4 (3)      Visby

5 (5)      Halmstad

6 (7)      Helsingborg

7 (44)    Hjo

8 (12)    Malmö

9 (6)      Ystad

10 (9)     Kalmar

11 (13)   Falkenberg

12 (10)   Västervik

13 (14)   Karlskrona

14 (15)   Borgholm

15 (11)   Lysekil

16 (8)     Strömstad

17 (18)   Karlstad

18 (22)   Båstad

19 (21)   Norrtälje

19 (26)   Ängelholm

Källa: Reseguiden.se


Kommentarer
Postat av: Susanne

Letar i listan, var sjutton är Motala? :-)



Har publicerat din fina vårblommebild nu! Välkommen in o kika och ha en toppendag!



Susanne

2011-05-22 @ 10:37:59
URL: http://kandy.se
Postat av: balansilivet

Ja, jag var inne på din blogg och såg bilden. Så roligt :) Haha, du får väl hjälpa till att sätta Motala på kartan för nästa års omröstning :) Har Hjo klättrat från plats 44 till plats 7 på bara ett år så funkar det ju :)

2011-05-22 @ 15:47:38
Postat av: Vegardmaryam

Very interesting & professional site. You done great work.

2011-10-18 @ 10:27:27
URL: http://vegardmaryam.blogminds.com
Postat av: balansilivet

Thank you Maryam, and welcome to my blog ;)

2011-10-18 @ 13:03:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0