Seriematlagning

Med lite planering och med lite effektivitet i köket har jag på ungefär en timme gjort fyra middagar. Att ha så mycket mat klar inför veckan känns väldigt skönt. Jag behöver inte fundera på vad vi ska äta, och jag behöver inte lägga massa tid i köket när vi kommer hem, trötta, hungriga och ibland i tidsbrist innan vi ska iväg på en aktivitet. Veckan som kommer är jag borta en kväll och kommer hem sent. Med mat redan förberedd och klar kan dottern själv fixa middag.


Jag sover aldrig länge, inte på helgerna heller. Jag vaknar av mig själv någon gång mellan sex och sju på morgonen. Sen brukar jag ligga kvar i sängen en stund och gotta mig åt att det är helg, och att jag kan ta det lugnt. Vid halvåttatiden brukar jag gå upp, sen fixar jag frukost och njuter av den länge. Trots att jag tar det väldigt lugnt är jag helt klar vid tiotiden. Vid den tiden har oftast inte dottern vaknat än, ingen annan är heller vaken, så den tiden är perfekt att använda till att vara effektiv och slippa arbete vid annat tillfälle.


Nu hade jag en hel del råvaror i kylskåpet som jag var tvungen att göra något av. Då jag åt på restaurangskolan vid två tillfällen förra veckan fanns det en del kvar som planerats gå åt. Så med lite planering och effektivitet lyckades jag vara klar med fyra middagar till klockan elva. Mycket hackande och skärande först, för att sedan ha fyra rätter puttrande på spisplattor och i ugnen.


Den första rätten jag gjorde var grekisk kyckling. Jag strimlade två kycklingfiléer och la dom i en ugnsfast form. Sen strimlade jag vad jag hade kvar av soltorkade tomater, tog en halv burk kalamatioliver och tärnade ner fetaost. In i ugnen på 175 grader i 30 minuter. Efter ett tag hällde jag på matlagninsgrädde. Det blev supergott med lite pressad potatis på.


Eftersom kycklingen krävde längst tillagningstid och väldigt lite förberedelstid började jag med den. Sen brynte jag köttfärs i en stekpanna och började med nästa rätt.


Av köttfärsen gjorde jag en gulaschsoppa med lök, köttfärs, tärnad potatis, buljong, krossade tomater och kryddor. Detta fick koka i en stor kastrull på spisen ca 15 min, eller tills potatisen är genomkokt.


Sen började jag strimla grönsaker, oj vad jag hackade och hackade, men det blev två olika rätter av det. Dels en pastasås som är dotterns favorit




Såsen består av hackad röd paprika, färska champinjoner, bacon och creme fraiche med tomat och basilika. När det är middagsdags är det bara att koka pasta så är det klart.


Den sista rätten blev ratatuille, som är användbart till så mycket - som tillbehör till kött tex kyckling, som en vegatarisk pastasås eller min favorit, strimla ner smal chorizo i grönsaksröran. Min ratatuille gör jag med en hackad lök, två paprikor i olika färg, en strimlad zucchini, en strimlad aubergine, krossad tomat, vitlök, salt med röksmak. Det får sen stå och puttra på spisen tills alla grönsaker är mjuka




Så under den tiden när många fortfarande ligger och sover, fixade jag veckans middagar. Att ta en stund på söndagen till att fixa inför kommande vecka är ett smart sätt att använda tiden. Med lite framförhållning är inte arbetsinsatsen så stor heller. För min del innebar det ungefär en timmes arbetstid med att hacka och bryna, sen var det bara tillagninstiden kvar, då maträtterna skötte sig själva :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0