Utflykter

Åh, så skönt det har varit med några dagars extra ledigt kring Kristi Himmelsfärd och nationaldag. Vi har passat på att göra en del utflykter. Först åkte vi några dagar till Örebro, där jag är uppväxt och där min föräldrar fortfarande bor. Jag flyttade från Örebro för drygt tjugo år sedan för att bosätta mig i den stora staden Stockholm, för att några år senare flytta vidare till västkusten och Halmstad, och för sjutton år sedan blev Göteborg min nya hemstad och där har jag blivit kvar.


Som tonåring tyckte jag mest att Örebro var en lite småtråkig stad, men nu, som vuxen uppskattar jag staden desto mer, och kan se att det är en väldigt vacker stad.


Vi besökte Smultrongården som sagt, där vi shoppade och fikade i deras mysiga trädgård. Jag var också och besökte Karlslunds herrgård och tittade mig omkring vid stallet, ridhuset, köksträdgården, utomhusteatern, själva herrgården, såg flera brudpar och tog en promenad längs med Svartån


 







Centrala Örebro är också jättefint, med Svartån som flyter tvärs igenom stan och med Örebro Slott mitt i stan





En kort promenad från centrum och Stortorget och man kommer till Stadsparken, som för några år sedan fick pris som Sveriges vackraste park





I utkanten av parken ligger Wadköping, med flera kvarter av gamla trähus. Supermysiga gränder med hantverkare och café






Tillbaka i Göteborg igen, och idag har det varit skolavslutning











Efter skolavslutningen åt vi jordgubbstårta för att sen bege oss på utflykt igen (jag älskar utflykter :)). Denna gången styrde vi kosan till Fritsla tyglager utanför Kinna först. En inredningsaffär i tre våningar lockar två inredningsintresserade tjejer, som dessutom håller på att göra om dotterns rum till ett tonårsrum.





Vi köpte lite små inredningsdetaljer som en väggklocka, en tavla och en kudde. På vägen hem bestämde vi oss för att köra små, slingrande vägar och njuta av utsikten och det underbara sommarvädret. Klockan tickade på och vi bestämde oss för att stanna till på Skårs Gård, utanför Kungsbacka för att äta middag.





Där åt vi en god middagsbuffé med läckra kakor efteråt, njöt av kvällssolen, klappade gårdskatten och spelade fotbollsgolf. En skön dag, och en bra början på ett långt, härligt sommarlov. Jag kommer ihåg från när jag var i samma ålder som dottern, då sommarlovet kändes oändligt långt så här i början. Massor av veckor som sträcker ut sig framför en, fyllda av sol, bad, lek, äventyr....kanske så vi vuxna ska tänka också när det gäller våra semesterveckor?


Kommentarer
Postat av: Emelie S

Tack för detta inlägg!!



Örebrotips var precis vad jag behövde :)

2011-06-09 @ 14:08:55
Postat av: balansilivet

Så bra Emelie :) Då har du många sköna utflykter att se fram emot!

2011-06-09 @ 14:35:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0