Nöjeskontot

Att leva ett nerväxlat liv ska inte behöva innebära att man lever ett tråkigt liv, även om man ibland behöver ha lite långtråkigt då det ofta ger en kick för kreativiteten.


Hur ser din nöjesbudget ut? Vad är nöjen för dig? För några år sedan innebar det för min del att jag gick ut på krogen med några vänner, betalade inträde, något att dricka och sen taxi hem. Ibland var det kul, men ofta stod det inte i paritet med vad kvällen kostat. Numera är jag sällen ute på krogen, men de gångerna jag gör det är det ofta väldigt roligt.





Nöje kan vara att bjuda hem vänner. I lördags när jag var hemma hos vänner, grillade och tävlade i musik var absolut något som jag räknar in på nöjeskontot. Kvällen innan var jag ute på en kvällspromenad och valde att titta förbi en vän jag inte träffat på ett tag, och det slutade med att vi satt flera timmar på hennes balkong och drack vin tills det blev för kallt. Då vandrade jag hemåt i sen kvällning. Det är ett billigt nöje.


Jag älskar att bjuda hem vänner, på middag, på fika (eller afternoon tea :)) på ostbricka och vin. Men hur gör man om man har dåligt med pengar och inte har råd att bjuda på så mycket? Knytkalas! Åh, vilka härliga fester jag har varit på som har haft knytkalas, och vilka underbara bufféer det kan bli.


"Att växla ner handlar om att ta ansvar för sitt liv och sin tid. Att välja hur och vem du vill umgås med" skriver Karin Lilja i sin bok Växla ner. Det tycker jag är en viktig fras i boken. Det är du själv som bestämmer vad du vill prioritera, både vad det gäller tid och vad det gäller pengar. Hon skriver om att vägra tvångsfesta, och tar upp after work med arbetskamrater, släktmiddagar och annat du kanske gör av tvångskänsla. Det är din tid, och det är dina pengar du betalar med för en fredagsöl du kanske inte ens vill ha, och det är du själv som har ansvaret för vad du väljer att göra.


Själv tycker jag after work är ett perfekt nöje. Ett sätt att träffa vänner under avslappnade former, tidigt fredag kväll. Det är ofta bra priser i baren och i Göteborg slåss krogarna om after work besökare och nästan varje bar har en buffé med mat de bjuder på, så här är det ett mycket prisvärt nöje. Dessutom slutar after work oftast medan det fortfarande är tidig kväll, iställer för tidig morgon som ett besök på en nattklubb ofta blir. Så för mig är after work ett bra nöje.





Det finns även en hel del nöjen som är billiga, och ibland tom gratis. När jag studerade och hade väldigt lite pengar älskade jag att läsa små annonser i lokaltidningar som kom i brevlådan gratis. Där hittade jag ibland intressanta utställningar, konserter och andra billiga nöjen. Bor du i Göteborg med omnejd kan du gå på mängder med billiga konserter på Liseberg hela sommaren (och denna sommar har de lyckats fantastiskt väl med artistutbudet tycker jag)


Har du bra tips på nöjen som inte spräcker en tight budget som du vill dela med dig av?

Kommentarer
Postat av: Jens

Spårvagnssightseeing kanske? En ny rolig gratis-app som vi på Västtrafik lanserar. Kolla länken för mer information om den roliga nyheten.

Postat av: balansilivet

Jens, jag hörde om er nya app i förra veckan. Skriver ett inlägg om det, som tips på billig semester :) Tack för tipset!

2011-07-01 @ 11:31:49
Postat av: Nilsvilje

Uno straise Qatro single sais, thanx

2011-11-24 @ 16:26:04
URL: http://nilsvilje.blogocial.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0