Ett enklare liv

Simple living, att leva ett enklare liv, att leva på mindre pengar och mindre konsumtion har blivit en ökande trend. Tanken om att växla ner, eller downshifta, föddes i USA i slutet av 1990-talet. Flera böcker har kommit ut på svenska om att leva ett enklare liv, några tips är "Rik på riktigt" av Fredrik Warberg och Jörgen Larsson "Lev enklare" av Gisela Linde eller "Simple living" av Gitte Jörgensen. Jag har nyligen läst "Växla ner" av Karin Lilja för tredje gången.



I boken berättar Karin på ett personligt sätt, och med exempel ur sitt eget liv, hur man kan växla ner inom olika områden som boende, mat, nöjen och motion. Det finns en mängd konkreta tips om hur du kan växla ner ditt liv.
Jag gillar hur boken är upplagd med olika rubriker som Att köpa, Att ha, Att bo, Att ha kul osv. En del av de saker hon skriver om är svårt för vem som helst att applicera, då alla inte har den typen av arbete där man kan frilansa och arbeta hemifrån. Men även om du har ett vanligt arbete, med vanliga arbetstider och på en vanlig arbetsplats finns det mängder med tips att ta med sig i andra delar av livet. Jag tänkte skriva om dom jag gillar bäst här på bloggen.


 

Att växla ner kan man göra på många olika sätt, antingen på alla områden av livet, eller så väljer man de delar som passar ens liv bäst. Själv är jag oerhört nöjd över att jag gått ner i arbetstid, och numera arbetar 80% och valt att vara ledig varje onsdag. Det ger mig livskvalitet och en oerhört skön känsla av att vara ledig mitt i veckan.

På vilket sätt har du växlat ner?

 


Kommentarer
Postat av: Inger

Hej och tack för en bra blogg. Jag och min man har också gått ner i arbetstid till 80% och har precis som du onsdagar ledigt. Vi trivs jättebra med detta och vill inte byta tillbaka trots att vi får sämre ekonomiskt.

2011-06-12 @ 17:32:43
Postat av: balansilivet

Hej Inger och tack för ditt beröm! Det värmer mitt hjärta att få uppskattning. Jag gillar att skriva om saker som ligger mig varmt och hjärtat, och roligt att det finns fler som gillar det :)

Visst är det oerhört härligt att frigöra extra ledig tid, och att ha en dag mitt i veckan innebär att man aldrig arbetar mer än två dagar i sträck...sen är man ledig igen. Så skönt att ha en extra dag. För mig passar det bättre än att förkorta arbetstiden varje dag och arbeta fem dagar i veckan. Det skulle jag inte utnyttja på samma sätt som en helt ledig dag. Visst får man det sämre ekonomiskt, men jag resonerar som er. Det är värt det!

2011-06-12 @ 17:37:55
Postat av: Eva

Hej!

Ja, vi har ledigt i början av september. Hör av dig om du är intresserad.

Ha det gott!

Hälsningar Eva

2011-06-12 @ 23:45:18
Postat av: Vickan

Hej! Jag söker simple living nätverk/forum, har läst Gittes bok och fått den uppfattningen att det är vanligt förekommande i danmark (och norge) men hur hittar jag likasinnade i sverige (gärna lokala grupper också)någon som har tips?

2011-09-09 @ 10:14:44
Postat av: balansilivet

Vickan: Det är något jag också har funderat på, men om det inte finns sådana nätverk man letar efter kan man starta ett själv :) Vi kanske ska dra igång ett nätverk i Sverige, beroende på var du bor? Mem om någon vet något redan existerande nätverk med träffar så tipsa gärna!

2011-09-09 @ 11:01:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0