Att bo

Bilen tar en stor del av vår disponibla inkomst, liksom maten, men för många är den absolut största utgiftsposten boendet. Att bo kan vara hur dyrt som helst. Boendet har för många blivit en viktig del i status och en del av att bygga upp sitt personliga varumärke och visa vem man är. Boendet kan också vara en viktig del i livskvaliteten.


Men hur vi bor, och framför allt var vi bor, påverkar i stor utsträckning möjligheten att växla ner. Att bo i ett fint område, eller att bo på stor yta kostar pengar, men även den arbetstid det tar att tjäna ihop till dessa pengar. Hur viktigt är boendet för dig?





Var du bor påverkar dina boendekostnader enormt. För egen del, som bor i Göteborg, märker jag när jag tittar runt på Hemnet att jag börjar bli fartblind för priserna. Om jag ser något som har en prislapp under två miljoner refererar jag till det som billigt. Det är billigt då de flesta huspriserna ligger en bra bit över två miljoner, de allra flesta över tre miljoner, och många över fyra miljoner. Men, om man väljer att gå en bit utanför storstäderna ser prisbilden helt annan ut. Om det inte är en relialitet att byta bostadsort, av olika anledningar, kanske det går att hitta billigare områden i den stad du bor, alternativt ett mindre boende.


Ett sätt att få billigare boende, är att gå igenom alla fasta kostnader. Finns det billigare elavtal? Har du mer utrymme än du behöver, men vill inte flytta kanske det går att hyra ut en del av bostaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0