Vad har hänt??




Jag var på en föreläsning för ett par år sedan, som riktade sig till kommunens hälsoinspiratörer. De pratade bla om att fetma har ökat så mycket de senaste decennierna. Forskare hade jämfört vad vi äter idag och vad vi åt för ca tjugo-trettio år sedan, och visst åt vi mer onyttiga saker idag, men antalet kalorier skilde sig inte så mycket åt som man kanske kan tro. Den stora skillnaden låg i att vi rör på oss mycket mindre idag än vad vi gjorde då. Vardagsmotionen, som i sig är ett relativt nytt begrepp, finns inte på samma sätt längre. Att röra sig mer gör en stor skillnad på vad man kan äta, utan att det lägger sig som extrakilon.


Har du några bra tips på hur man kan öka vardagsmotionen??

Kommentarer
Postat av: Emelie S

För mig har det bästa varit att köpa gymkort och planera in 2 tider i veckan. När man väl börjar träna aktivt och under lång tid så blir det också mer naturligt att se andra motionsmöjligheter.

2011-07-07 @ 13:43:56
Postat av: balansilivet

Absolut. Att försöka göra träningen till en del av vardagen är det bästa, men ibland är det ju så svårt att se till att pallra sig iväg till gymet, även om man har kort :) Men vi behöver röra på oss mer än vad vi gör idag, generellt

2011-07-08 @ 10:10:50
Postat av: Emelie S

Jo, det kan vara svårt att komma iväg ibland. Särskilt nu på sommaren känner jag. Brukar bli mer promenader så här års. Jag tror att motion måste bli något roligt eller åtminstone inte jobbigt. Att hitta sin grej och köra på det, våga prova olika saker.



Jag har som minimum att gå en promenad på ca 20 minuter om dagen. Kan jag inte få in mer motion än så, då får det duga. Oftast blir det mer :)

2011-07-10 @ 22:02:54
Postat av: balansilivet

Det låter som du har hittat din grej :) Promenader är jättebra motion. Förut, när min hund levde, promenerade jag flera timmar om dagen, vilket knappt ens kändes som träning :))

2011-07-10 @ 22:54:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0