Senast lästa bok

För några veckor sedan fick jag en bok av en arbetkamrat som hon trodde min dotter skulle tycka om. Det gjorde hon också. Men hon blev också väldigt arg när hon läste den. Jag läste den i helgen, och jag tycker det är en bok som alla bör läsa. Den är otroligt välskriven, och tar upp ett väldigt viktigt ämne.


Den handlar om en niondeklass någonstans i Sverige, som är som många klasser runt om i landet. Där finns gängbildningar, hierarkier, outtalade regler om vad man får och inte får göra, olika krav och förväntningar på olika individer beroende på om de är flickor eller pojkar. En dag kommer Saga till klassen, och hon sätter ord på det hon ser, och ifrågasätter varför de gör som dom gör. Varför gäller olika regler för flickor och pojkar?


Boken är som ett käftsmäll och får en själv att ifrågasätta mycket i sin omgivning. Boken är en ungdomsroman, men även om den utspelar sig bland 15-åringar är den lika aktuell oavsett vilken ålder man själv är i. Jag blev både upprörd, arg och tyvärr kan jag se att författaren har lyckats fånga precis så som det är på många ställen, både i och utanför skolans värld. Boken har även filmatiserats, men boken är så mycket bättre än filmen. Läs den! Boken blev nominerad till Augustpriset och det kan jag förstå, för den är oerhört välskriven.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0